Ny trend: Semi-prof online video

Næste generation af online video er fortsat low-budget, men den er velproduceret og skal rumme en god fortælling.
Per Fanefjord Laursen
Næste generation af online video er fortsat low-budget, men den er velproduceret og skal rumme en god fortælling.

Som beskrevet i flere omgange på MediaWatch, er produktion af video til online medier et vækstområde, der eksempelvis dyrkes af Easy Film, Mediaprovider og Ritzau - i vidt forskellige genrer.

Internettets styrke på video har i høj grad været båret af det brugerskabte indhold, lige fra biluheld til hjemme musikvideoer.

En af de danske eksperter på området, Kasper Tøstesen, Executive Producer hos Msn.dk, løftede igår sløret for næste fase på Mediacoms 'MediaComments Live':

"I USA ser vi den billige og rå video, der kendetegner det brugerskabte, blive kombineret med det traditionelle tv, der er flot og velproduceret.".

Resultatet er produktioner til online, der fortsat er billige og enkle, men dog rummer en vis production value, med redigering og lyssætning.

De seneste års erfaringer med online video i USA har samtidig hamret en gammelkendt sandhed fast: Det skal drives af den gode historie.

Web-soap serien 'Lonely Girl 15' vakte opmærksomhed for et par år siden, fordi det var fup, men også fordi den eksemplificerede, at man kan levere produktioner til nul kroner, der fænger med en god fortælling. Det gælder også den engelske internet soap, 'Sofias Diary'. Sidstnævnte er en web soap, der nogle gange om ugen i 3 minutters klip følger Sofias liv og levned, hvor brugerne er med til at bestemme handlingen

"Alle kan producere og distribuere tv nu, men det får først luft under vingerne, hvis det samtidig rummer den gode historie," påpeger Msn.dk-produceren.

Når det gælder økonomien i bedre online-produktioner, tror Kasper Tøstesen ikke, at de ultrakorte dramaserier er ideelle til 15 sek. pre-roll spots.

"Jeg tror, at vi skal nærme os annoncemarkedet med tilbud om at koble deres brands ind i serierne og simpelthen finansiererne hele produktionen, der jo er overkommelig i pris."

Disney har oprettet et særligt selskab, der producerer billigere produktioner til nettet, og Easy Film er for nylig fulgt efter med det nye selskab, Easy Film Media.

Firmaet skal samle Easy Films kompetencer indenfor storytelling, konceptudvikling og
produktion, og udnytte dem til produktion af content der ikke er almindelige tv-programmer.
For eksempel til online-tv, virale film, mobisodes og webisodes - men også mere almindelige reklame- og promotionfilm.

Niels Bokkenheuser, direktør i Easy Film A/S, siger:

"Vi har længe holdt øje med markedet for Web-tv, virale film - og video på nettet i det hele taget. Nu er markedet modent til at vi som contentskabere for alvor sætter skub i udviklingen og producerer specifikt til alle de nye distributionskanaler."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også