Jubii-dir.: Mediehuse tænker gammeldags

Vi har ikke set skyggen af, hvad der vil ske med IP-platformen, siger Jubii-dir. Peter Lundsgaard, der især tror på single broadcasting.
Tine Brødegaard Hansen

Vi har ikke set skyggen af, hvad der vil ske med IP-platformen, siger Jubii-dir. Peter Lundsgaard, der især tror på single broadcasting.

"Det vi kender i dag, hvor vi går ind på en browser og besøger Jubii eller andre, er primitivt i forhold til hvad IP-platformen kan. Om ti år er det ikke sikkert der længere eksisterer browsere. Det kan være vi 'embedder' alt det vi vil have på vores skærm, så et lille felt i hjørnet hele tiden viser de nyeste aktiekurser, hvis det er det du gerne vil have," siger Peter Lundsgaard.

I dag handler det om nemmest muligt at søge information selv, i fremtiden vil informationerne i endnu højere grad blive leveret direkte til brugeren.

"I dag sender tv via kabel eller satellit det samme indhold til alle, selv reklamerne er de samme, men hvorfor har jeg nogensinde set en Always Ultra reklame? Det er jo vanvittigt. Allerede der er halvdelen af reklamebudgettet smidt ud af vinduet, jeg skulle få vist en ølreklame."

IP-platformen giver mulighed for 'single broadcasting', hvor indholdet er designet til den enkeltes behov. "Det vil eksplodere", mener Peter Lundsgaard.

"Når Michael Rosenblum samnmenligner mediebranchen og ishuggerne, der troede de havde en vinderteknologi lige til nogen opfandt køleskabet, er min kommentar, at det også gælder tv-stationernes programredaktører. De vil lide samme skæbne som typograferne, for i fremtiden er du din egen programredaktør."

MediaWatch har bedt Peter Lundsgaard forholde sig til tre forskellige medie-tilgange til nettet, som det ser ud i dag.

Om TV 2 Sputnik:
"Sputnik har 100.000 betalende brugere, der betaler 69 kr. om måneden og får adgang til det en programredaktør har valgt ud. I stedet skulle der ligge alt, hvad der har været på tv de sidste fjorten dage. Og i stedet for at det kun gælder TV 2, skulle det være en Viasatpakke, hvor man for 100 kr. ekstra kunne se alle programmer inden for den seneste tid."

"Sputnik er et meget indsnævret tilbud, men det er selvfølgelig et spørgsmål om rettigheder og folk vil sige "ja, ja, han drømmer bare", men det er drømme der føder de fede produkter. Det folk vil efterspørge om fem år, gælder det om at have klar om et år."

Om Allers digitale satsning:
"Jeg er uenig i at løsningen ligger i at lægge alle magasiner ud på hvert sit site, men forudsætningen for det næste skridt, før de kan lave et samlet univers for alle kvindemagasiner for eksempel, hvor de sourcer fra hvert magasin, er at de individuelle sites skal opbygges."

"Det giver mening at samle stoffet, du er da ligeglad med hvor stoffet ligger, hvis du læser om Daniel Day Lewis vil du have alt at vide om ham. Nettet giver mening, hvis du kan tagge på tværs af medier, så bliver det spændende, indholdet ligger derude, men det er adskilt af en usynlig væg. Når vi har teknologien der kan komme ud over det problem, så rykker det, men det kræver investeringsvillighed fra medierne."

"Generelt har magasinerne været dårlige til at gå online, forlagene er meget nede i søjlerne med hvert magasin, det enkelte magasin tæller og ikke hvad man kan bruge det til for at ramme brugerne. Det er en gammeldags tankegang."

Om nyheder og public journalism:
"Aviserne har været bedst til at gå online, for nyheder egner sig godt til nettet. Selvfølgelig får tv-aviserne problemer med at holde på seerne, der er ingen overraskelser i dem, fordi folk er online hele tiden. Men aviserne har været dårlige til at bruge deres position på nettet interaktivt."

"OhmyNews.com er det største nyhedssite i Sydkorea. Det er bevis på, at public journalism virker, men primært når der sker store katastrofer. Selvom der ikke var nogen journalister på ferie under tsunamien i Thailand, er katastrofen dokumenteret af folk der optog med mobiltelefoner osv. Men på en ganske almindelig, for nyhedsbranchen, trist tirsdag uden katastrofer der har man brug for almindelige journalister, så det skal være et miks."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også