Ny top-20: 1,2 mio. faste YouTube brugere

YouTube og Facebook er væsentlige faktorer i den danske mediebranche, men de udenlandske sites truer ikke de danske.
Per Fanefjord Laursen

De nye målinger, udført af FDIM som supplement til de månedlige registreringer af medlemmers brugertal, er lanceret i en erkendelse af, at markedet ønsker mere viden brug af online medier, ikke mindst annoncemarkedet.

"Med de nye samlede målinger står vi for første gang med et komplet billede af det danske internetforbrug," siger bestyrelsesformand Christian Peytz, FDIM.

FDIM har hidtil ikke målt sites, der ikke var medlem af brancheforeningen, men det sker nu, første gang i en separat måling for januar.

MediaWatch har løbende beskrevet spekulationer om, hvor stærke de mest populære udenlandske sites er, i forhold til de danske mediesites. Spekulationerne gik på, at mange danske sites ville blive forvist fra top 20, hvis man inddrog de udenlandske, og tanken var også at annonceindtægter kunne vandre til de udenlandskes danske selskaber.

Som ventet markerer flere udenlandske internetsites sig, men helt overliggende set foregår langt det meste af internetbrugen - 64 procent - på danske sites.

Set fra toppen er Google en helt dominerende spiller på det dansk internet marked med 3 mio. brugere og 11 procent af al forbrug. Krak. dk med 1 621,000 er forvist fra førstepladsen.

Dr.dk og tv2.dk befinder sig, hvor de plejer. Men YouTube maser sig ind på en femteplads med 1,187,000 brugere. Microsoft har 969.000, og Wikipedia placerer sig på en 12. plads med 865.000.

De nye målinger viser imidlertid også, at mange danske netaktiviteter som DanskeBank.dk, Tdc.dk og Skat.dk, der ikke er FDIM medlemmer, er rigtig godt med. 762.000 bruger f.eks. Dansk Banks site, der således også kunne drive medievirksomhed, hvis det havde interesse.

Det meget omtalte Facebook har 560.000 brugere og er dermed en habil medieaktør, der ligger over medier som pol.dk og Jp.dk. Facebook er helt i eliten, når det gælder måling af sidehenvisninger, hvor tallet er 282.035.000.

Annoncemarkedet får nu adgang til de nye tal. Branchen har i en tid kendt til styrkeforholdet via andre målemetoder, men nu kommer der fuld fokus på, at udvalgte udenlandske sites er værd at se nærmere på. Bureauerne har dog endnu ikke set tallene.

FDIM vil hver tredje måned udsende analyser med nye tal for al internetbrug.

De ekstra målinger består af et såkaldt 'software panel' på 7.000 personer. Der er således tale om data, der er mindre valide, end de faste FDIM data, der er baseret på cookies og et pop-up panel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også