Guldrandet årsregnskab fra Freeway ApS

"Et super regnskab" kalder media director i Deloitte, Gorm Wesing Flyvholm, Freeways årsresultat på 11,1 mio. kr. og 18 mio. i udbytte.
Tine Brødegaard Hansen

"Et super regnskab" kalder media director i Deloitte, Gorm Wesing Flyvholm, Freeways årsresultat på 11,1 mio. kr. og 18 mio. i udbytte.

Af regnskabet fremgår ikke Freeway-koncernens samlede omsætning. Det har Freeway-stifter, Peter Sønderby, over for MediaWatch har anslået til at ligge i nærheden af 100 mio. kr. for 2007. 

"Virksomheden ville være mange penge værd, hvis de ønskede at sælge, men det gør de nok ikke," siger Gorm Wesing Flyvholm, der dog ikke har lyst til at gætte på et konkret beløb.

Han mener ikke, at Freeways konglomerat af tilknyttede virksomheder som bl.a. Arto, Dating og Trendsales samt involveringen i Nyhedsavisens netdel avisen.dk vil ende med at tage pusten fra innovationslysten.

"Hvorfor skulle Freeway ikke kunne bevare det momentum, de har lige nu? De er i en fase, hvor de stadig er iværksætterdrevet, og vil kunne blive ved at vækste. De skal ikke tage hensyn til hovedaktionærer eller investorer der kræver, at de skal agere på bestemte måder."

Det letter muligheden for at forfølge nye forretningsmodeller og dyrke en positiv anarkisme, som traditionelle medievirksomheder godt kunne lære af.

"Ud over et pænt overskud, er der hevet 18 mio. kr. ud i udbytte, det er en stor overskudsgrad, der virker animerende for ledelsen og medarbejderne. Den type virksomhed tiltrækker de bedste hoveder og vil i endnu højere grad sætte dagsroden."

Freeways store fordel er, at de ikke er udsprunget af traditionelle medier med deres tunge produktionsapparater og langsommelige omstillingsprocesser.

"Freeway er nysgerrige, hurtigere til at lukke op og ned for aktiviteter og risikovillige."

Det kan traditionelle medievirksomheder lære af, mener Gorm Wesing Flyvholm.

"Hver gang en beslutning bliver truffet, ser man stift på bundlinien i Freeway, det er den forskel der er, når man selv er ejer. Organisationen er stadig lille med lave fællesomkostninger, der gør at Freeway kan opretholde nogle større overskud."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også