Online-spil utappet ressource for medievirksomheder

Online-spil genererer trafik, men medievirksomhederne mangler endnu at udnytte deres fulde potentiale.
Tine Brødegaard Hansen

Online-spil genererer trafik, men medievirksomhederne mangler endnu at udnytte deres fulde potentiale.

Sådan lød en af konklusionerne på mediekonferencen Digital News Affairs, hvor Mikkel Lucas Overby, Commercial director for danske Serious Games Interactive, var indbudt som oplægsholder.

Bonnier Utbildning har netop indgået en aftale med det danske selskab om salg og markedsføring af det prisvindende læringsspil Global Conflicts: Palestine, i Sverige.

Også Dansk Industri har fået øjnene op for den danske spilindustri og synergimulighederne med andre brancher på den kommende konference Spillet om talenterne.

Spillet Global Conflicts er det første i en serie af 3D spil, der fokuserer på globale konflikter og inddrager spilleren som en journalist der ankommer til Jerusalem for at dække konflikten. Kun udstyret med en blyant og en notesblok bliver spilleren sendt ud på forskellige missioner og oplever på egen hånd, hvad det vil sige at leve i en region med selvmordsbomber og bosættelser.

I mindre omfattende og mere dagsaktuel udgave, kunne den type spil blive medievirksomhedernes online-svar på at engagere brugerne i emner der relaterer sig til nyhedsdækningen, lød tankerne på mediekonferencen DNA.

På nuværende tidspunkt fokuserer Serious Games Interactive på udviklingen af læringsspil og holder fast i 3D-teknikken for at give spillene den rette kvalitet.

Mikkel Lucas Overby er dog åben for, at selskabet på sigt kunne udvikle mindre grafiske og indholdsmæssigt komplicerede fungere som supplement til eksempelvis politiken.dks 'nyhedsspil', hvor man satser på udfaldet af aktuelle begivenheder.

Indtil videre udtrykker han stor glæde over samarbejdsaftalen med Bonnier, som han betragter som en blåstempling af den unge virksomheds kvalitet.

Tove Helander, Redaktør i Bonnier Utbilning, siger om aftalen:

"De computerspil som Serious Games Interactive udvikler lader eleverne tage del i en helt ny form for oplevelsesbaseret læring. Da vi for første gang så Global Conflicts: Palestine blev vi imponerede over kombinationen af den professionelle grafik og det pædagogiske indhold. Vi ser derfor samarbejdet som en unik mulighed for at knytte den analyse af konflikter og medier, som findes i vores bøger med de oplevelser og det engagement som spillet giver."

Global Conflicts: Palestine bliver i dag brugt i en række danske skoler og gymnasier til undervisning i fag som samfundsfag, historie og medievidenskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også