Koda-regler opleves som gammeldags

Musikmagasiner og onlinemedier skal betale koda-afgift for at præsentere ny musik. Det kan hæmme både kunstnere og medier.
Thomas Bech Hansen

Musikmagasiner og onlinemedier skal betale koda-afgift for at præsentere ny musik. Det kan hæmme både kunstnere og medier.

Enhver musiker med stjerneambitioner og respekt for sig selv har en MySpace-side på nettet, hvor interesserede kvit og frit kan høre prøver på repertoiret. Den slags lader sig ikke så nemt gøre, når kunstneren ønsker et samarbejde med et medie, fordi kunstnerne som regel er tilmeldt Koda, som sørger for, at kunstnerne får penge for deres musik, når den spilles i radioen, i tv eller andre steder.

Reglerne bør være lempeligere og tilpasset udviklingen, mener magasinet og websitet Soundvenue, der ligesom flere andre medier, blandt andet The Voice som omtalt tidligere af MediaWatch, gerne vil føje mere indhold til deres produkter, men kan støde ind i problemer omkring rettigheder.

"Vi er i dialog med Koda og prøver hele tiden at udfordre deres grænser, for mange af de forespørgsler og ideer, jeg har er nye for dem og så prøver de at passe dem ind i gamle regler. Hvis du for eksempel har en kunstner, et pladeselskab og et medie, der gerne vil lave noget sammen, skal mediet betale flere tusinde kroner, og det giver overhovedet ingen mening", siger Soundvenues chefredaktør Nicolai Torp til MediaWatch.

Han mener, at musikerne i højere grad skal have lov til at administrere, hvordan deres værker bliver udbredt:

"Når musikken flyder frit rundt, som den gør på nettet, nogle gange ulovligt, nogle gange lovligt, så ville det også være rart hvis kunstnerne kunne have lidt mere frihed til at styre det forløb og selv sige til, hvis de gerne vil give et medie mulighed for at promovere deres musik. Det kan de ikke, med mindre medierne vil betale for det".

Koda kunne ved MediaWatchs henvendelse ikke kommentere på konkrete sager. Pressemedarbejder Birgitte Theresia Henriksen siger dog:
"Vi vil på vegne af kunstnerne gøre alt for at skabe et samarbejde, der tilgodeser dem. Og vi er til hver en tid åbne for en dialog med de forskellige medier".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også