Sprite Zero tog stikket hjem på DIA08

Sprite Zero kampagnen, ”No Sugar. No Bulls..t” tog torsdag aften tre af otte priser ved Danish Internet Award – DIA08, hvor årets bedste internetkampagner blev kåret.
MediaWatch

Sprite Zero kampagnen, ”No Sugar. No Bulls..t” tog torsdag aften tre af otte priser ved Danish Internet Award – DIA08, hvor årets bedste internetkampagner blev kåret.

Med bannere der foregav at være smukke mennesker, men som ved nærmere ”berøring” viste sig at være mindre pæne, med eksempelvis ekstremt store næser eller store maver, og tilstedeværelse på sites som Arto, hvor unge mennesker mødes, viste Sprite Zero, at de i hvert fald ikke er til snyd og bedrag i modsætning til mange af dem, der dater på nettet. Kreativiteten, spillet mellem sandhed og løgn og valget af medier fik årets jury til at kåre Sprite Zero som den store vinder. Sprite Zero-kampagnen fra The Coca Cola Company og ikke mindst Initiative Universal Media, Plant og Saatchi, som er de kreative og mediabureauer, der har udformet og indrykket kampagnen Bannerprisen, Synergiprisen og ikke mindst hovedprisen Årets Internet Award.

Vinderkampagnerne er valgt af jury blandt 170 indstillede kampagner, der blev til 39 nomineringer efter juryens første gennemgang af de indstillede kampagnerne. Formanden for juryen er kreativ direktør Per Pedersen, Uncle. Per Pedersen er netop også udnævnt til jurymedlem ved Cannes Lion. I hans motivering af vinderen hed det blandt andet:

”Coca Colas kampagne for Sprite Zero er en kampagne, der overrasker. Den har ikke bare overrasket juryen, men formentlig mange af dem, der har stødt på den. Kampagnen benytter det sted, hvor det er mere eller mindre accepteret at man ikke fortæller sandheden eller i hvert fald ikke den hele. Samtidig udviser kampagnen et mod, som ikke så mange har,” sagde Per Pedersen i sin motivering. Udover de tre nævnte priser blev der uddelt priser I følgende kategorier: Effektprisen (søgeord) Effektprisen (mediavalg) Kampagnesiteprisen Jobkampagneprisen Publikumsprisen Vinderen er Publikumsprisen blev fundet ved en internetbaseret afstemning blandt alle 170 kampagneindstillinger. Interessen for at indstille kampagner har været stor i år.

Sidste år var der indstillet 145 kampagner, mens der i år blev indstillet 170. Interessen for at deltage i prisuddelingen var også stor. 500 personer overværede årets DIA08 i en total fyldt sal i "Pressen" på Københavns Rådhusplads.

"De mange kampagneindstillinger er endnu et bevis på, at 2007 har været er været et stort år for internetmedierne. Nettet giver mange muligheder for kreativitet i formater og udtryk, og samtidig er nettet blevet en af de mest foretrukne kanaler til markedsføring. Derfor er der god grund til at vi med DIA sætter fokus på, hvad der er sket på den front det foregående år. Jeg vil på internetmediernes vegne ønske både de nominerede og vinderne tillykke," siger FDIMs formand,

Christian Peytz, direktør for Peytz & Co. DIA08 er arrangeret af Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) i samarbejde med Huset Markedsføring. Det er femte gang at årets bedste internetkampagner kåres ved DIA. Læs mere om de enkelte priskategorier, kampagner mv. på: www.dia08.dk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også