Eb.dk satser på online-video indtægter

Der kan tjenes penge på online video, i takt med at antallet af visninger øges. Det forventer Ekstra Bladet realiseres i andet kvartal.
MediaWatch
Der kan tjenes penge på online video, i takt med at antallet af visninger øges. Det forventer Ekstra Bladet realiseres i andet kvartal.

Et af TV 2s nye områder, hvor der satses i 2008, er, at det kommercielle potentiale i den stigende interesse for online video skal udnyttes.

"Videoannoncering på nettet er midt i et gennembrud, og vi vil gerne være en drivende kraft på det danske marked," siger Lars Bernt, kommerciel direktør i TV 2 NET.

Også danske brugere klikker hyppigt på underholdende klip, hvad enten de er sjove, dramatiske eller vovede. I USA har de længe været en indtægtskilde.

På ekstrabladet.dk har man i ét år prioriteret online video som væsentligt indhold, der har bidraget til at drive sitet helt op på toppen af FDIMs liste. Seneste brugertal lyder på 1,3 mio.

Eb.dk er allerede i gang med at kapitalisere på videoernes brugertække. Øvelsen er ret beset salg af tv-reklame, blot online. Og så alligevel ikke helt, for formatet tilbyder flere varianter end reklameblokke, ligesom mediet kræver, at seerne gider klikke på en given film.

"Vi befinder os i en prøvefase, hvor vi tester de forskellige formater og vurderer prissætningen af dette nye produkt, der er i familie med tv-reklamen, men ikke er det. Men jeg forventer at vi i andet kvartal har en indtægtskilde, der er værd at regne med," siger Peter Strøhemann, salgschef, Ekstra Bladets Netsalg.

Eb.dk har indtil videre fravalgt at tilbyde pre-rolls og mid-rolls i klip, som mange amerikanske sites, men hellere vil satse på de såkaldte "overlays", hvor en annoncør optræder diskret i bunden af en video. Og hvor annoncen kan fjernes med et klik.

"Vi tester annoncørers materiale for at finde kreative løsninger, der har høj effekt. Foreløbig går det rigtig godt. Der er dobbelt så høje responsprocenter som almindelige bannere," siger han, men vil dog ikke oplyse aktuelle klikrater på de videoer, som sitet har liggende på forsiden.

Den diskrete tilstedeværelse med muligheden for at blive fri, passer bedst til online-mediets karakter, vurderer Peter Strøhemann, der ser frem til at udvikle mediet i dialog med annoncemarkedet.

Signalet fra markedet er dog lidt afdæmpet.

"På den korte bane er der ikke flere milliarder i reklameindtægter, for reklamepotentialet er jo lig med antallet af visninger. Her må vi trods alt erkende, at der ikke er den store volumen - endnu. EB.dk har for eksempel "kun" lidt over 2 mio. streaminger på deres videoer pr. måned. Til sammenligning har de over 100 mio. sidevisninger i alt," siger Christian Strand, der er Interactive Director hos IUM.

Kigger man lidt ud i fremtiden, er der rigtig mange penge at hente, for det er helt tydeligt at folk gerne vil se tv-indslag på nettet. Se f.eks. på DR og Youtube. Indtjeningspotentialet er direkte proportionalt med antallet at streaminger, minder IUM om.

Hos Peytz og Co. har man ikke store forventninger til videoannonceringen. Potentialet for annoncer generelt på nettet er stort, men videoannoncering er nok ikke det, der skal redde annoncebudgettet hjem, mente direktør Christian Peytz i Børsen.

Læs også Alle skal lave tv

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også