Sløjfet arkiv giver bonus

Om fem år har alle aviser åbnet for arkiverne online, spår Informations Nikolai Thyssen efter en fantastisk relancering i sommeren 2007.
MediaWatch

Om fem år har alle aviser åbnet for arkiverne online, spår Informations Nikolai Thyssen efter en fantastisk relancering i sommeren 2007.

Siden Information gik i luften med det nye åbne site, er besøgstallet kun gået én vej, og intet tyder på, at avisen er stødt mod loftet.

”Først og fremmest har vi oplevet en fantastisk stigning i den trafik, vi får fra Google, siden vi skiftede til en søgemaskine-venlig platform og åbnede arkivet. Vi får faktisk over halvdelen af vores trafik ind ad den vej,” siger Nikolai Thyssen, som har titel af redaktør for nye medier.

Fra september til november er besøgstallet fordoblet og Nikolai Thyssen forventer, at han kan gange med to endnu engang, når vi når et år længere frem.

Spørgsmålet er så, om det er muligt at kapitalisere på trafikstigningen.
”Man kan i hvert fald sige, at der ikke var en forretning i at gemme artiklerne væk i et lukket arkiv, og derfor ser man også aviser over hele verden åbne for arkiverne. Senest i går hos The Atlantic,” siger Nikolai Thyssen, som forventer trenden snart vil nå til Danmark for alvor.
”Om fem år tror jeg, at alle aviser vil have åbne onlinearkiver,” siger han.

I de kommende tre måneder kører Information et pilotprojekt med Overskrift.dk, der indekserer den danske blogosfære.

Hvis en blogger har skrevet om en specifik artikel på Information, vil der ved artiklen være et link tilbage til bloggen.

”Det er en ny måde at komme i dialog med vores læsere på og vise dem, at vi anerkender deres bidrag til debatten,” siger Nikolaj Thyssen.
Lignende forsøg i Sverige har givet onlineaviser et boost, fordi interessen for at blogge om avisernes indhold stiger, når avisen linker tilbage.
Læs mere hos Overskrift.dk.

Læs om de svenske erfaringer hos eJour.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også