Grund til at frygte Freeway

Freeway er på vej til at blive en stor spiller også på indholdsområdet, og de eksisterende online-medier kan have grund til at frygte den udvikling.
MediaWatch

Freeway er på vej til at blive en stor spiller også på indholdsområdet, og de eksisterende online-medier kan have grund til at frygte den udvikling.

Sådan lyder vurderingen fra flere eksperter efter nyheden om, at ejerne af Dating.dk, Arto.dk og flere andre meget besøgte websteder har købt en andel af Nyhedsavisen.

Nyhedsavisens hjemmeside, avisen.dk, ligger i dag med omkring 1,5 mio. månedlige sidevisninger langt efter de store dagblade, hvor ekstrabladet.dk er i top med flere end 100 mio. sidevisninger.

Men styrkeforholdet kan hurtigt blive udjævnet, hvis Freeway for alvor får held til at sende brugerne fra sine eksisterende sites videre til avisen.dk, vurderer Christian Strand, interactive director hos IUM.

”Freeway har kontakt til fantastisk mange danskere, og de er gode til at holde fast i brugerne, som de samtidig har detaljerede oplysninger om. Når de er klar til det, har de mulighed for meget hurtigt at hæve besøgstallet på avisen.dk. Så jeg ville være rigtig nervøs, hvis jeg sad på et af de store online-medier,” siger han.

Freeway har på det seneste ved flere lejligheder meldt ud, at selskabet fremover ville bevæge sig mere ind på indholdsområdet og det ser mediebureauerne som en naturlig udvikling.

Kombinationen af sociale online-medier og en gratisavis giver god mening, siger Mediacoms interactive director Henrik Løwe.

”Freeways mange sites bør kunne tilføres masser af redaktionelt indhold, som Nyhedsavisen producerer i forvejen, for eksempel film og underholdningsstof,”  siger Henrik Løwe.
Desuden giver det mening, at der dirigeres trafik fra det meget besøgte Dating.dk til Avisen.dk, hvilket vil løfte avisen.dk som annoncemedie.

”Avisen.dk har potentiale, men de skal ændre deres forældede annonceformater.”

Få kender deres brugere og brugernes adfærd som Freeway. Det kan blive en stor konkurrencefordel, vurderer Salim Malik, digital director i OMD, og han tilføjer, at der ikke er mange af de gamle mediehuse, der kan prale af at være så tæt på deres brugere.  

”Samarbejdet mellem Nyhedsavisen og Freeway er spændende, fordi de er markedsledende inden for hver deres mediegruppe.”

På OMDs vegne glæder han sig til at indlede en dialog med de nye ejere af Nyhedsavisen, om hvordan annoncørerne kan få glæde af det nye hold bag Nyhedsavisen.

”Nyhedsavisen og de forskellige sites, der er tillknyttet Freeway, kan udnytte samarbejdet til gensidig annoncering og opmærksomhed ved at fokusere på nogle produkter, der favner de forskellige medieplatforme,” siger Salim Malik.

Han er positivt indstillet over for Morten Lund, som han anser for at være en innovativ investor. Derudover var Nyhedsavisens site, avisen.dk, det første nyhedssite, der åbnede for direkte dialog med brugerne.

Men konkurrerende nyhedstjenester behøver ifølge Salim Malik ikke at frygte samarbejdet.
”Der er stadig plads til, at markedet kan vækste. Særligt avisen.dk selv, der målt på brugere ikke været en succes,” siger Malik Salim.

Hos Carat tror interactiv director Morten Munk-Hansen også, at samarbejdet kan bære frugt.
”Freeway er enormt stærk når det gælder de unge brugere, og ser man på selskabets portefølje af websteder, er det oplagt, at avisen.dk vil passe godt ind i kampen om at nå også de lidt ældre segmenter,” siger han.

Morten Munk-Hansen vurderer dog, at der vil gå noget tid før Freeway og Nyhedsavisen for alvor vil rykke online.
”Nyhedsavisen fokus vil nok en tid endnu hovedsageligt ligge på print,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også