Ny analyse: SMS indtjening vil tabe pusten
Tv-stationerne holder alle informationer om deres sms-tjenester tæt til kroppen, men Carat vurderer, at der tjenes særdeles gode penge. Ifølge bureauet kan et topprogram som 'Vild med dans' give et overskud på 800.000-900.000 kroner, der derefter skal deles mellem SMS-udbyderen og tv-stationen.
En ny analyse fra Initiative Universal, blandt 1.000 repræsentative danskere mellem 15-60 år, afslører imidlertid tegn på, at de lukrative tider er forbi.
Analysen viser vigende interesse for at deltage i sms-konkurrencer i 2007 - i forhold til opbakningen året før.
"Jeg tror, mediebranchen må erkende, at nyhedsværdien er aftagende, og dermed er det mindre interessant at være med. Respondenterne siger, de benytter det mindre," siger Interaktive Director Christian Strand, IUM.
Han tror, at prisniveauet og risikoen for at blive tappet for uoverskuelige beløb spiller ind.
23 procent i analysen siger, at de overvejende er negativt stemt, mens 12 procent siger, at de er helt negative.
53 procent svarer, at de tænker på overtaksteringer og deltager mindre af den grund.
"Kombinationen af at det ikke er så spændende længere, og potentielt høje takster, tror jeg fører til faldende brug. Det er i hvert fald, hvad respondenterne klart siger i vores analyse," vurderer Christian Strand.
Initiative Universal slår dog fast, at mobilen i høj grad har sin berettigelse som reklamekanal og dialogmedia, men tallene viser, der skal tænkes nyt og udover de gammeldags sms-konkurrencer.