Bureau imødeser fair online-konkurrence

Nye data placerer Facebook som sekundær dansk medieaktør. Bureau ser frem til lige konkurrence blandt online-medier med rigtige tal fra FDIM.
Per Fanefjord Laursen
Nye data placerer Facebook som sekundær dansk medieaktør. Bureau ser frem til lige konkurrence blandt online-medier med rigtige tal fra FDIM.

Interaktive Director Christian Stand hos Initiative Universal Media har store forventninger til internettet i 2008.

Det skyldes bl.a. Gemius-målingerne, som han mener, har været med til at løfte internettet som mediagruppe, og som, med nogle små justeringer, ser ud til at blive endnu mere brugbart i 2008.

"Især bliver det værdifuldt, når vi får adgang til data for alle ikke-FDIM sites. Det vil bl.a. sige de udenlandske sites, der bruges meget i Danmark. Det er noget markedet har skreget på, lige siden Nielsen Netratings lukkede ned, og det vil give fuldstændig lige og fair konkurrence. Det næste vi mangler er så, at FDIM-sitene giver adgang til data ned på kanalniveau, så vi kan forfine vores planlægning endnu mere," siger IUM.

Ifølge FDIM kommer der tal på udenlandske aktører i Danmark i løbet af foråret. Nærmere kommer man det ikke på nuværende tidspunkt, men aktører forventer, at det sker ved slutningen af første kvartal.

Facebook er et af de annoncebærende medier med dansk vækst, som reklame- og mediebranchen gerne vil vide mere om.

Det eneste tal, Facebook har oplyst, var antallet af medlemmer af det danske netværk. Dette tal har flere medier og kloge hoveder forvekslet med det samlede antal danskere, men det er forkert, for man kan godt tilmelde sig Facebook uden at melde sig ind i et nationalt netværk, skriver sitet dseneste.dk

Mens man afventer trafiktal, er antal medlemmer en pejling. Det korrekte antal medlemmer fra et land kan nu ses ved at oprette en annonce på Facebook rettet mod medlemmer fra et land, men indtil før jul kunne man ikke oprette annoncer rettet mod medlemmer i Danmark.

Den mulighed fik man lige før jul, hvor Danmark sammen med 15 andre lande blev føjet til Facebook Ads. Antallet af danskere, der bruger facebook hver uge, er ifølge Facebook Ads 313.840, mens antallet af medlemmer i det danske netværk er 251.351.

Et brugertal på 313.000 rækker til en 28. plads på FDIMs hitliste. Facebook, YouTube og andre skal dog ikke regne med, at de kommer på den officielle liste. Den er forbeholdt medlemmerne af FDIM.


Ud af de 313.840 oplyser 95.860, at de er mænd, og 119.700, at de er kvinder.


Danske Facebook brugere fordeler sig efter egne oplysninger således:
13 - 17 år: 4.180
18 - 25 år: 151.180
26 - 30 år: 86.860
31 - 40 år: 54.020
41 - 50 år: 10.200
51 - 60: år 4.840
61 + år: 3.060

Selvom antallet af danskere på Facebook er vokset kraftigt i de seneste måneder, er væksten mindre end i Sverige og Norge, der begge har over én million borgere på Facebook, vurderer sitet deseneste.dk

I Sverige og Norge er væksten imidlertid stagneret, mens der kommer nye danskere til i stort antal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også