MediaWatch

Forsker: Online-spil giver medier nye annoncemuligheder

De kommercielle tv-stationer kan sælge annonceplads i online-spil, som de selv udvikler eller giver brugerne adgang til.

De kommercielle tv-stationer kan sælge annonceplads i online-spil, som de selv udvikler eller giver brugerne adgang til.

Det siger adjunkt Kjetil Sandvik på institut for Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet til MediaWatch. Han forsker bl.a. i strategisk tværmedial kommunikation med særligt fokus på online-verdener og markedsføring.

Online-spil har længe været med til at generere trafik og communities på tv-stationernes hjemmeside. Men de kan indgå mere aktivt i annonce-strategien.

"Brugerne vil ikke bare formidles til, de vil inkluderes, det er online-spil gode midler til at gøre. Her har brugerne indflydelse på indholdet, og er derfor anderledes åbne for reklame-budskaber," siger Kjetil Sandvik.

Reklamebranchen er opmærksom på, at annoncere i computerspil og annoncørerne integrerer i stigende grad computerspil i deres markedsføringsstrategi. Det ses bl.a. i DSB's Harry-spil, i Danægs Hønespillet og Homes Boligspil.

Ifølge Kjetil Sandvik er de store spørgsmål for tv-stationerne, hvordan de henter pengene hjem på de muligheder web 2.0 giver, f.eks. via de online-spil der er gratis tilgængelige på deres sites.

"Med det digitale tv i 2009, vil der blive udviklet programmer, der gør at vi kan springe reklamerne over, derfor handler det for de kommercielle aktører om at sovse reklamerne godt ind i selve produktet, så de ikke kan overses," siger Kjetil Sandvik.

"Product placement i computerspil er et almindeligt syn. Annoncørerne ønsker at være der, hvor kunderne er - eller rettere sagt der kunderne tilbringer tid," siger Kjetil Sandvik.

Han tilføjer, at særligt unge bruger mere tid i computermedierede spilverdener end foran avisen eller fjernsynet. Derfor er reklamer på vægge og som produkter i computerspil blevet en ny og effektiv form for reklame over for denne målgruppe.

"Et amerikansk mediabureau som Massive har specialiseret sig i at formidle reklame-plads i computerspil. Reklamerne er tilpasset computerspillets dynamiske format og opdateres over nettet, sådan at spillere ikke møder den samme annonce gang på gang det samme sted i spillet," siger Kjetil Sandvik.

Kjetil Sandvik oplyser, at markedet for spilannoncer i 2006 blev vurderet til at være på 56 millioner dollar og vil vokse markant i de kommende år.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere