Pressede norske forbrugere har opsagt avisabonnementer og streamingtjenester

Norsk brancheforening spår svært 2024 for mange mediehuse.

De norske forbrugere har været presset i 2023, og hver en øre er blevet vendt. Når det sker, ryger der ofte et medieabonnement, viser en undersøgelse fra brancheforeningen Mediebedrifternes Landsforening (MBL) ifølge mediet Kampanje.

Ifølge undersøgelsen har 43 pct. af forbrugerne kunnet mærke en mærkbart strammere økonomi det seneste år. Af de pressede forbrugere svarer næsten halvdelen, at de har opsagt mindst ét medieabonnement. Det svarer til i grove tal hver femte nordmand, der har droppet et abonnement på et medie.

Mere specifikt siger hver fjerde af de pressede forbrugere, at de har droppet et avisabonnement, mens hver tredje har skrottet deres abonnement på en streamingtjeneste.

Tallene giver adm. direktør i MBL Randi S. Øgrey grund til bekymring for 2024.

”Fundene bekræfter den nedgang, vi har set det seneste år, og vi oplever, at ændringer sker hurtigt. Nu ser vi, at en strammere økonomi får konsekvenser for antallet af medieabonnementer,” siger hun til Kampanje.

”Selvom to ud af tre fortsat har adgang til mindst ét avisabonnement, kan 2024 blive krævende for mange af mediehusene.”

Ligesom i Danmark har efteråret og budgetplanlægningen for 2024 været fulgt af sparerunder på stribe i det norske medielandskab. En opgørelse fra Kampanje viste i september, at der i det norske medielandskab skal spare for over en mia. norske kr. - svarende til 637 mio. danske kr.

Seneste har det Egmont-ejede norske TV 2 oplyst, at sparerunde hos dem koster 120 årsværk. Her skulle der spares 400 mio. norske kr. svarende til 255 mio. danske kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også