Briefing: Ugen i mediebranchen

Lukning af Jyllands-Postens lokal-satsning, nye AI-retningslinjer fra TV 2 og en række forlag, der er udfordret af piratkopiering, har været blandt ugens overskrifter. Få overblikket her. 
Jyllands-Postens lokalsatsning lukker efter mindre end to år på vingerne. | Foto: Niels Hougaard/IND
Jyllands-Postens lokalsatsning lukker efter mindre end to år på vingerne. | Foto: Niels Hougaard/IND

Turisterne, festival-stemningen og badelysten er for alvor kommet til Danmark, og kalenderen kan lørdag bladres om til årets ultimative sommermåned. Men inden der går fuld ferie i den, kan du her opdatere dig på ugens gang i en branche, hvis nyhedspuls langt fra har holdt fri.

Vi starter ved mandagens nyhed om, at Jyllands-Posten lokalsatsning JP Lokals fire digitale lokalmedier lukker efter under to år i luften. 16 medarbejdere bliver i den forbindelse opsagt, og det udgør en trist nyhed for publicismen og lokaljournalistikken, udtrykte chefredaktør på JP Lokal, Viggo Lepoutre Ravn til MediaWatch. 

Ansv. chefredaktør på Jyllands-Posten, Jacob Nybroe, forklarede efterfølgende, at abonnementssalget var så milevidt fra målet, at det var formålsløst at fortsætte. ”Det er ualmindeligt svært at få betaling for det,” lød det blandt andet.

I en analyse satte vi spot på udfordringerne ved at skabe nye digitale bæredygtige medieforretninger, efter at to ud af de tre store digitale lokalsats fra 2021 er lukket, og en tredje har det svært. ”De må gøre noget nyt. Den her traditionelle tilgang til at distribuere nyheder ud over folk, fungerer ikke i lokal sammenhæng,” lød det fra Lars Kabel, som er lektor på DMJX.

Problemer med piratkopiering

Og apropos lokale nyheder, viste en rundspørge fra analyseinstituttet Wilke denne uge, at lokalavisen læses flittigt - men at få egentlig anser den lokale forandring som ”meget vigtigt”. Særligt de yngre målgrupper udviser ikke en voldsom interesse for den. 

De unge er også dem, man skal se mod, hvis man vil finde de primære syndere i ulovlig deling af logins til streamingtjenester. Det viste en undersøgelse fra Dansk Erhverv. Her fremgik det, at mere end to mio. danskere deler eller låner logins til nogen uden for husstanden, selvom 70 pct. ved, at det er ulovligt. 

Og så flyver vi videre til en anden historie, der også tager afsæt i de yngre danskere: Når et nyt kuld studerende efter sommerferien begynder på landets videregående uddannelser, vil mere end fire ud af fem bruge digitale studiebøger - og op mod hveranden af dem, vil anskaffe sig piratkopier. Problemet er nu så stort, at en række forlag og aktører hiver klagen helt op på minister-niveau.

Minister-niveau var det også på, da der i det nye medieforlig blev givet flere millioner til etablering af et søgbart DR-arkiv. Der er - i forhold til det smalle forlig fra sidste år - denne gang også sat flere ord på kravene til arkivløsningen. Det Kongelige Bibliotek ser derfor løsningen som ”realistisk.”

Et generationsskifte og et rekordoverskud

Hos broadcasteren TV 2 lød meldingen denne uge, at ledelsen har etableret retningslinjer for for brug af AI. Medarbejderne må gerne bruge værktøjerne til at ”eksperimentere”, men bl.a. er det ikke tilladt at bruge Zetlands’ Good Tape. Retningslinjerne, og nyhedsdirektør Ulla Pors’ overvejelser om dem, kan du læse mere om her

Mens kunstig intelligens i nogens øjne udgør et generationsskifte i mediebranchens arbejdsgange, blev der hos Alrow Media denne uge tale om et reelt generationsskifte. Altinget-ejeren gør nemlig klar til en ny ejerkonstruktion, der bliver en kombination af familie- og fondseje. 

Og så slutter vi overflyvningen hos Zentropa, hvis årsrapport for sidste år viste, at selskabet formåede at trodse den afmatning, der har ramt mange andre i branchen. Året flaskede sig med det største overskud i 20 år, og ejerne kunne hente 20 mio. i udbytte. 

Ugens tal

5,7 mio. kr. Så mange penge har Velux Fonden bevilget til projektet ”Data-dreven nyhedsproduktion”, hvor Aske Kammer, som er lektor i Journalistik på Ruc, og et forskerhold skal undersøge, hvordan nyhedsmedier arbejder med det data, de indsamler. 

Nyt på navnefronten

Henrik W. Aggerholm har valgt at fratræde sin stilling som kreativ chef i produktionsselskabet Blu.

Ekstra Bladet har hentet Instagram-profilen Anders Hemmingsen sammen med hans partner Marie Johanne Bavnhøj. Hun får titel af chef for influencer marketing.

Tanja Blichfeldt Johnsen tiltræder 1. september som Head of Legal, Commercial and Tech i JP/Politikens Hus. 

Sofie Linde skifter platform fra TV 2 til den amerikanske tjeneste Prime Video, hvor hun skal være vært på et nyt underholdningsformat ”LOL: Den der ler sidst”. 

Helle Kryger Aggerholm, som er tidligere konstitueret prorektor på DMJX, begynder 15. august i en nyoprettet stilling som udviklings- og forskningsdirektør på Via University College.

Jørgen Møllekær er fratrådt sin stilling som ansv. chefredaktør og adm. direktør på Flensborg Avis.

Casper Wichmann bliver ny Asien-korrespondent for TV 2.

Morten Nystrup, som er ansv. chefredaktør for Jyllands-Postens lokalaviser, overtager også direktørposten for disse. 

Christoffer Bagge er fra 1. august ansat som ny onlineredaktør på Estate Media.

Thomas Arent starter den 1. september som ny lyd- og podcastredaktør hos Berlingske i en nyoprettet stilling.

Lars Bo Jeppesen rykker 1. august til et job som adm. direktør for Viaplay Danmark og Island.

Det læste vi i andre medier

Bureaubiz har hos fire designbureauer taget temperaturen på, hvordan og i hvilket omfang kunstig intelligens er blevet en del af arbejdsgangen. Mens nogen omfavner teknologien bruges den af andre sjældent i selve designprocessen. 

Med ønsker om en herlig weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også