MediaWatch

USA's Senat vil undersøge om Tiktok deler brugerdata med Kina

Den amerikanske forbrugerstyrelse er blevet bedt om at se på, om det sociale medie deler amerikansk brugerdata med Kina.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Der har længe været beskyldninger mod det utroligt populære sociale medie Tiktok om, at mediets moderselskab, Bytedance, deler brugerdate med den kinesiske regering.

Det vil et udvalg i det ene amerikanske kammer af Kongressen, Senatet, nu have undersøgt.

Udvalget, som beskæftiger sig med efterretninger, har bedt den amerikanske forbrugerstyrelse, som typisk omtales som FTC, om at se på sagen.

Tiktok er ejet af selskabet Bytedance. Det er et kinesisk selskab med hovedsæde i Beijing, som er Kinas hovedstad.

Det er velkendt, at Tiktok indsamler store mængder data om dets brugere, men Bytedance har altid fastholdt, at amerikanske brugerdata bliver lagret på servere i USA og ikke delt med den kinesiske regering.

Men den køber Senatets Efterretningsudvalg ikke. Det fremgår af udvalgets brev til FTC.

”Vi skriver vedrørende offentlige beretninger om, at individer i Den Kinesiske Folkerepublik har fået adgang til data om amerikanske brugere, som står i modsætning til offentlige udsagn,” skriver udvalgets formand Lina Khan.

TikTok har afvist anklagen ad flere omgange. Senest i en kommentar til det franske nyhedsbureau AFP.

”Vi har talt åbent om vores arbejde med at begrænse adgangen til brugerdata på tværs af regioner, og i vores brev til senatorerne i sidste uge var vi meget klare i spyttet om vores proces med at begrænse adgangen i endnu højere grad gennem vores arbejde med Oracle (softwarevirksomhed, som Tiktok lejer amerikanske servere ved, red.),” siger en talsmand for Tiktok.

”Som vi gentagne gange har sagt før, har Tiktok aldrig delt amerikanske brugerdata med den kinesiske regering, ligesom at vi heller ikke ville gøre det, hvis den bad om det.”

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs