Disneys største streamingplatform Disney+ vil i slutningen af året udvide med et billigere abonnement med reklamer. Det skriver Variety.
I første omgang gælder tilbuddet kun i USA, men Disney oplyser samtidig, at der er planer om at lancere abonnementsmodellen internationalt i 2023.
Selskabet har hverken oplyst pris eller en mere præcis dato for lanceringen af den nye type abonnement, men prisen vil blive lavere end den nuværende på 7,99 dollar, ca. 52 kr., om måneden, skriver Variety.
Herhjemme koster et abonnement på Disney+ 79 kr. om måneden og 790 kr. for et år, oplyser selskabet på sin hjemmeside.
Disney oplyser til Variety, at abonnementet med reklamer er en "byggesten" på selskabets vej til at nå sin målsætning på mellem 230-260 mio. abonnementer ved slutningen af regnskabsåret 2024.
Ved udgangen af 2021 havde selskabet 129,8 mio. betalende kunder på verdensplan. 11,8 mio. abonnenter kom til i fjerde kvartal 2021, skriver Variety. Gennem store indholdsbrands som Marvel, Pixar og Star Wars har Disney+ dermed overhalet flere internationale konkurrenter, herunder HBO Max, i kampen om abonnenter.
Disney+'s største konkurrenter på streaming, Netflix og Amazon's Prime Video, tilbyder udelukkende reklamefri abonnementer, mens f.eks. HBO Max siden i sommer har tilbudt et delvist annoncefinansieret abonnement - dog ikke i Danmark.
Filmselskaber dropper at udgive film i russiske biografer
Ejer af Yousee og Telmore indgår samarbejde med Disney
Disney går ind i kapløbet om metaverset
Ejer af Yousee og Telmore indgår samarbejde med Disney