MediaWatch

Fonde skyder milliarder i musikrettigheder

Det seneste år har flere store internationale fonde og investeringsselskaber afsat milliarder til investeringer i musikrettigheder.

Foto: Valdemar Ren / Ritzau Scanpix

Musikrettigheder er ikke kun forbeholdt kunstnere og pladeselskaber.

Der har gennem tiden været adskillige eksempler på handel med musikrettigheder, men med streamingplatforme som Spotifys og Apple Musics efterhånden faste plads i musikforbrugernes lommer, er der kommet skub i rettighedssalget.

Også til investeringsselskaber og fonde.

Så vidt startede den colombianske sangerinde Shakira året 2021 med at sælge alle rettighederne til sin musik til den britiske musikfond Hipgnosis Songs Fund for et ikke offentliggjort beløb.

Ifølge BBC betaler selskabet i første omgang typisk et beløb svarende til, hvad den pågældende musiker, her Shakira, selv forventeligt ville have tjent de efterfølgende 15 år, hvis hun havde beholdt rettighederne for sig selv.

Men flere ting kan få betydning for det samlede beløb, og mange musikere kan gå fra forhandlingsbordet med beløb på helt op til, hvad det ellers ville have taget dem 25 år at tjene, har Hipgnosis' stifter, Merck Mercuriadis, tidligere fortalt mediet.

Hipgnosis Songs Fund har siden 2018 rejst næsten 1,3 mia. pund, knap 12 mia. kr., gennem aktieudstedelser til investering i musikrettigheder.

Efter selskabets seneste kapitalrejsning i juli, der sikrede Hipgnosis Songs Fund 215 mio. pund, er amerikanske Red Hot Chili Peppers' katalog bl.a. blevet føjet til porteføljen, som i skrivende stund indeholder over 64.000 sange. Heraf har over 10.000 på et tidspunkt befundet sig på en top ti-liste et sted i verden.

I oktober kunne samme selskab, teknisk set gennem det, der hedder Hipgnosis Song Management, annoncere et samarbejde med kapitalfonden Blackstone, som har stillet en mia. dollar til rådighed i en fond til investering i musikrettigheder.

"Dette partnerskab understreger den langsigtede og bæredygtige værdi, vi ser i kreativt indhold på tværs af underholdnings-industrien," lød det i den forbindelse fra Qasim Abbas, senior managing director hos Blackstone.

Han pegede også på musikindustriens evne til at være på forkant med streamingøkonomien som en af årsagerne til Blackstones beslutning om at indgå samarbejdet.

"Helt uden for vores investeringsfokus"

Men Blackstone er ikke den eneste fond, der er trådt ind på markedet. Det samme er kapitalfonden KKR, som i marts annoncerede et samarbejde med musikselskabet BMG.

Godt et halvt år senere kunne samme KKR, sammen med familiekontoret Dundee Partners, offentliggøre købet af den samlede portefølje i musikfonden Kobalt Capitals anden fond for omkring 1,1 mia. dollar. En portefølje, med over 62.000 individuelle musikrettigheder.

Og så må vi ikke glemme den amerikanske kapitalforvalter Apollo Global Management, der ifølge New York Times har stillet op mod en mia. dollar til rådighed for det nye Harbourview Equity Partners, der har fokus på medie- og underholdningsindustrierne, og herunder også på musikrettigheder.

Som nævnt er det alt sammen sket inden for det seneste kalenderår, og så har vi ikke engang berørt handler med pladeselskaber eller disses opkøb af musikrettigheder for den sags skyld.

Derfor fandt vi det hos KapitalWatch nærliggende at spørge de mest markante danske kapitalfonde og investeringsselskaber, hvorvidt de kunne finde på at følge i Blackstone, KKR og Apollos fodspor.

Måske det var forventeligt, men umiddelbart lyder svaret over en bred kam, at det kan de ikke.

"Det er helt uden for vores investeringsfokus," skrev Christian Schmidt-Jacobsen, ledende partner i Axcel, som begrundelse i en mail.

Et svar, som gik igen hos de fleste fonde og selskaber, som svarede på KapitalWatchs henvendelse. Det gælder bl.a. Kirkbi, Via Equity og Chr. Augustinus Fabrikker.

Der er ikke noget virksomhedsdrift i det, så på den måde ligger det uden for vores investeringsunivers

Jeppe Christiansen, adm. direktør, Maj Invest

Jeppe Christiansen, adm. direktør i Maj Invest, er også på linje med Axcel-partneren.

"Det ligger uden for vores område. Vi har et fokus på at hjælpe de mellemstore virksomheder med at blive større i Danmark, og vi har et skarpt fokus på det," sagde Jeppe Christiansen over telefonen til KapitalWatch.

"Vi har ikke tænkt os at gå over i ting som rettigheder. Det er en stor trend i USA, hvor de jo kun køber rettigheder og ikke andet. Det vil jeg kalde en ren finansiel investering. Der er ikke noget virksomhedsdrift i det, så på den måde ligger det uden for vores investeringsunivers," tilføjede han.

En undtagelse

I alt har KapitalWatch spurgt 15 primært danske, men også enkelte nordiske, kapitalfonde og investeringsselskaber.

Ni har svaret, hvoraf en enkelt afviste at kommentere. Det var EQT, som i samme ombæring henviste til sin investering i musik-platformen Epidemic Sounds, der mod et månedligt beløb giver adgang til licens-frit musik.

Af de øvrige otte, der vendte tilbage, var en enkelt meget skeptisk, men ikke fuldstændig afvisende, mens en anden var mere positivt stemt – og allerede har investeret i musikrettigheder i otte år.

(Artiklen er leveret af vores søstermedie KapitalWatch.)

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs