MediaWatch

Dansk videoplatform rejser 30 mio. kr. i kapital

Den danske onlineplatform Boon, som blev stiftet i 2019, har rejst kapital fra bl.a. Vækstfonden. Målet er at give skabere af videoindhold mulighed for mere direkte indtjening på deres følgerskare.

Stifter af Boon, Peter Michael Oxholm Zigler, står også bag firmaet Autobutler.dk. | Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Viodeotjenesten Boon, som iværksætter Peter Michael Oxholm Zigler står bag, har rejst 30 mio. kr. fra Preseed Ventures, Vorkwerk Ventures og Vækstfonden, skriver Børsen.

Boon har ca. 250 indholdsskabere på platformen, som bl.a. laver videoer af deres hobbyer - fx pottedrejning eller yogaøvelser - og selv bestemmer den pris, det skal koste at få adgang til deres videoer. Platformen har fået 30.000 betalende brugere siden 2019.

Idéen er ifølge Peter Zigler at give skaberne af videoindhold mulighed for at tjene penge direkte fra følgerne, hvorimod intjeningen på platforme som Youtube eller Instagram afhænger af annoncer eller at have et stort nok publikum til at lave sponsoreret indhold.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs