MediaWatch

Netflix løftes til kursrekord af Seinfeld - kræver gang i kundevæksten

Streamingtjenesten Netflix har siden maj oplevet et kursryk. Skal det fortsætte kræver det endnu flere abonnenter.

Komikeren Jerry Seinfeld er en af streamingtjenesten Netflix' satsninger. | Foto: BUNDGAARD CARSTEN

Efter et stort hop op i aktiekursen i starten af januar oplevede Netflix et meget blodfattigt forår og svag forsommer med kursfald, inden aktien siden maj igen begyndte at rykke på sig, da koncernen præsenterede et overbevisende indholdsprogram for efteråret, som investorerne satser på vil overbevise endnu flere kunder til at tegne abonnement.

Senest har Netflix registreret en kursstigning de syv sidste handelsdage, og aktien satte for første gang i 2021 rekord torsdag i 588,55 dollar, hvilket med en lukkekurs i 590,53 dollar igen fredag blev overgået,

Netflix' aktie er siden årets start nu steget med godt 9 pct.

Hjørnestenen i den kommende underholdningssæson er lanceringen af den ikoniske komedieserie "Seinfeld" fra 1980'erne og 1990'erne på platformen til oktober, men der er også håb om, at nye sæsoner af "The Withcher", "Cobra Kai" og "Lucifer" vil kunne drive kundevæksten frem.

Kursfremgangen kræver dog også succes.

"Mens der er masser af entusiasme omkring de serier, som er på vej, så peger konsensus på en ganske utrolig fremgang. Der er masser af plads til at fejle," siger Dan Morgan, porteføljeforvalter hos Synovus Trust, til Bloomberg News.

Netflix har senest lovet netto 3,5 mio. nye kunder i det igangværende tredje kvartal, hvilket vil være en pæn stigning fra et plus på 1,54 mio. nye abonnementer i andet kvartal. Analytikerne på Wall Street regner dog med 3,7 mio. nye kunder, ifølge Bloomberg News.

Og de seneste to kvartalsregnskaber har netop skuffet på kundevæksten, og derfor er fremgangen på 9 pct. i år til Netflix' aktie mindre end halvdelen af, hvad det brede marked målt på S&P 500 har kunnet levere, mens Netflix' egen sektor, kommunikationsservice, er gået op med tre gange så meget siden nytår.

"Jeg ser ikke mange mål, der kan retfærdiggøre aktiens fremgang. Jeg er fan af "Seinfeld", men vi ved ikke, hvad den vil betyde for selskabets evne til at drive abonnementerne op," kommenterer David Barse, som er direktør i Xout Capital.

Ifølge data til Bloomberg News er kursen på Netflix kun 2 pct. under det gennemsnitlige kursmål på Wall Street, men 33 ud af 45 finanshuse anbefaler nu alligevel "køb, mens blot fem siger "sælg".

"Vi er meget optimistiske omkring Netflix lige nu og forventer at øge positionen fremadrettet. Håbet er, at selskabet har rundet et hjørne efter nogle skuffende prognoser, og vi ser stærke tal fra streaming, og vi forventer, at mange af de brugere, som kom til på grund af pandemien, vil blive, og det er en langsigtet rygvind," lyder det fra David Klink fra Huntington Private Bank.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs