MediaWatch

Apple efterforskes af tyske konkurrencemyndigheder for App Store

Tysklands konkurrencemyndigheder vil undersøge det digitale økosystem og den markedsposition, Apple har skabt omkring sine produkter i bl.a. App Store.

Apples topchef Tim Cooks | Foto: Brooks Kraft/AFP/Ritzau Scanpix

Apple er endt i de tyske konkurrencemyndigheders søgelys, der vil slå ned på techgigantens markedsposition. Selskabet er derfor genstand for en større kulegravning af dets "digitale økosystem."

Det skriver nyhedsmediet Bloomberg News.

Tysklands konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, siger mandag, at Apples App Store vil blive gransket for at finde ud af, om techgiganten har skabt en dominerende markedsposition centreret omkring selskabets Iphone og styresystem IOS på tværs af flere markeder.

"Et af efterforskningens hovedpunkter er driften af App Store, da den gør Apple i stand til på mange måder af påvirke forretningsaktiviteterne for tredjeparter," siger Andreas Mundth, der er chef for de tyske konkurrencemyndigheder, til nyhedsmediet.

"Vi vil efterforske Apples omfattende integration på tværs af adskillige markedsniveauer, størrelsesordnen på selskabets teknologiske og finansielle ressourcer og dens adgang til data," fortsætter chefen.

Apple svarer i en skriftlig kommentar til Bloomberg News, at platformen App Store har givet mulighed for innovation og jobskabelse med mere end 250.000 stillinger, der er understøttet af "IOS app economy" i Tyskland.

"Vi ser frem til at diskutere vores tilgang med konkurrencemyndighederne og at have en åben dialog omkring enhver af deres bekymringer," fremgår det af kommentaren.

Myndighederne vil også inddrage mulige tiltag som følge af klager fra reklame- og medieindustrien, der er blevet begrænset i deres mulighed for at reklamere på Apples platforme.

Lovgiverne overvejer samtidig at efterforske Apples krav om at bruge selskabets betalingsservice i apps. Kravet er ligeledes under efterforskning hos EU-Kommissionen.

Myndigheden har tidligere haft andre amerikanske selskaber som Amazon, Google og Facebook i søgelyset for lignende anklager.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Top 20: OL-håndbold og sejlsport trak flest seere

TV 2's nye underholdningsprogram "Først og sidst" tabte sin førerposition fra forrige uge til en række OL-opgør, som skubbede andre formater ned af listen. OL stod for 12 af 20 udsendelser i Kantar Gallups liste over sidste uges 20 mest sete liveprogrammer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs