MediaWatch

Nedbrud ramte store virksomheder globalt

Ikke bare en række internationale medier blev ramt af underleverandørs nedbrud. Også musiktjenesten Spotify, Amazon og andre blev ramt.

Nedbruddet ramte blandt andre tv2.dk. | Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Talrige hjemmesider forskellige steder i verden blev tirsdag ramt af et internetnedbrud midt på dagen. Adskillige globale mediers og internationale virksomheders hjemmesider var nede - heriblandt den britiske regerings hjemmeside.

Det var øjensynligt problemer hos tjenesten Fastly, som er en sky-lagringstjeneste, der forårsagede nedbruddene.

Årsagen til nedbrud blev hurtigt identificeret udbedret.

"Vi identificerede en konfiguration, som udløste forstyrrelser globalt, og vi har nu slået denne konfiguration fra. Vores globale netværk er ved at komme online," hed det i en erklæring fra Fastly tirsdag.

På Fastlys hjemmeside hed det tidligere, at "den potentielle fejl ved driften på vor CDN-service er ved at blive undersøgt". De fleste af Fastlys dækningsområder har "nedsat funktion".

Fastly leverer infrastruktur til hjemmesider på nettet over hele verden. Det er en såkaldt cachetjeneste, der kan opfattes som en form for kopimaskine. Det er en funktion, der henter artikler, som bliver publiceret sammen med en kode, så kopierne kan nå alle slutbrugerne.

Skræmmende, at det varede så længe

Reuters skriver, at nedbruddet blandt andet omfattede Financial Times, The New York Times, The Guardian, Spotify og Bloomberg News. Også BBC og CNN, der anvender Fastly, var berørt.

Også Amazon.com Inc.'s hjemmeside var nede.

Omkring 21.000 Reddit-brugere har meldt om fejl med platforme for sociale medier.

"Vi har tidligere set episoder med nedbrud som denne en gang om året eller hvert andet år, men ikke så længe som dette," siger Anders Nilsson, it-sikkerhedsekspert hos sikkerhedsvirksomheden ESET, til det svenske nyhedsbureau TT.

ESET producerer antivirusprogrammer.

Anders Nilsson finder det skræmmende, at nedbruddet varede så længe.

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Stifter af Radio24syv om Loud-skifte: Kritikken er forståelig

Private aktørers kritik af Berlingske Medias mulige overtagelse af Radio Loud er forståelig, mener Lisbeth Knudsen, der som tidligere topchef i mediehuset var med til at skabe Radio24syv og monopolbruddet på taleradio. Radiodirektør mener, det vil skævvride konkurrencen, men det vil Radio- og tv-nævnet næppe skele til i sin afgørelse, mener professor.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs