MediaWatch

Instagram-algoritmen står til at blive ændret: Videredelt indhold skal prioriteres

Algoritmen, der styrer, hvilke "stories" Instagram-brugere ser først, skal ændres, så videredelt indhold fra eksempelvis nyhedsudbydere eller organisationer får højere prioritet, end det har nu.

Foto: Thomas White/Reuters/Ritzau Scanpix

Der skal nye boller på suppen hos den sociale medieplatform Instagram.

Algoritmen, der kuraterer i de stories, hver enkelt bruger kan se først, skal groft sagt ændres, sådan at historier, der bliver delt relativt meget, får højere placering. Det skriver Financial Times.

Konkret skal algoritmen justeres, så historier, der videredeler indhold, en anden bruger står bag, bliver prioriteret lige så højt som historier med originalt indhold. Sådan har det ikke været hidtil, hvor videredelt indhold har været sendt bag i prioriteringskøen. Det vil sige, at indhold fra fx nyhedsudbydere, som bliver delt af andre brugere, ikke skal bag i køen, bare fordi det bliver videredelt.

Den form for videredeling finder typisk sted omkring store aktuelle historier ifølge Financial Times.

Ifølge avisen giver algoritmen netop nu fortrinsret i brugernes nyhedsrulle til historier, der er lavet af brugerne selv - såkaldt originalt indhold.

Ændringen er angiveligt blevet besluttet, efter at over 50 medarbejdere hos Facebook - Instagrams ejer - har kritiseret, at indhold, der udtrykker støtte til Palæstina i konflikten med Israel, ifølge dem er blevet undertrykt.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs