Instagram-algoritmen står til at blive ændret: Videredelt indhold skal prioriteres
Algoritmen, der styrer, hvilke "stories" Instagram-brugere ser først, skal ændres, så videredelt indhold fra eksempelvis nyhedsudbydere eller organisationer får højere prioritet, end det har nu.
Der skal nye boller på suppen hos den sociale medieplatform Instagram.
Algoritmen, der kuraterer i de stories, hver enkelt bruger kan se først, skal groft sagt ændres, sådan at historier, der bliver delt relativt meget, får højere placering. Det skriver Financial Times.
Konkret skal algoritmen justeres, så historier, der videredeler indhold, en anden bruger står bag, bliver prioriteret lige så højt som historier med originalt indhold. Sådan har det ikke været hidtil, hvor videredelt indhold har været sendt bag i prioriteringskøen. Det vil sige, at indhold fra fx nyhedsudbydere, som bliver delt af andre brugere, ikke skal bag i køen, bare fordi det bliver videredelt.
Den form for videredeling finder typisk sted omkring store aktuelle historierifølge Financial Times.
Ifølge avisen giver algoritmen netop nu fortrinsret i brugernes nyhedsrulle til historier, der er lavet af brugerne selv - såkaldt originalt indhold.
Ændringen er angiveligt blevet besluttet, efter at over 50 medarbejdere hos Facebook - Instagrams ejer - har kritiseret, at indhold, der udtrykker støtte til Palæstina i konflikten med Israel, ifølge dem er blevet undertrykt.
Kunne dette være relevant for andre i dit netværk? Så del artiklen på LinkedIn
Ejeren Lionsgate arbejder på at sælge den kombinerede kabel tv- og streamingtjeneste. Satser på op mod 60 mio. betalende abonnenter ved udgangen af 2025.
Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.
Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.
Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.