MediaWatch

Alphabet og Facebook indikeres ned efter sænket anbefaling

Man bør være påpasselig med virksomheder, der henter omsætning fra digital reklame, lyder vurderingen fra finanshuset Citigroup.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP/Ritzau Scanpix

Alphabet og Facebook har begge fået sænket anbefalingen til ”neutral” fra ”køb” af det amerikanske finanshus Citigroup, der vurderer, at man bør være forsigtig med hensyn til virksomheder, der henter omsætning fra digital reklame. Det skriver Bloomberg News.

Facebook indikeres 1,3 pct. lavere i 314,85 dollar, og Alphabet, der er Googles moderselskab, indikeres 0,8 pct. lavere i 2378,56 dollar.

Styrken i internetreklamer har ifølge Citigroup været meget robust i de seneste to kvartaler, men væksten ventes at aftage som følge af et svært sammenligningsgrundlag.

"Men mange venter, at raten for reklameforbruget per dollar økonomisk aktivitet er stigende, så ser vi ikke meget bevis for dette," vurderer analytiker Jason Bazinet.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs