Sociale medier har øget omsætning markant på flere brugere

Både brugere og annoncører søgte mod de sociale medier Pinterest og Snapchat i fjerde kvartal, hvor Snapchat så den største brugervækst siden 2016.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Lennihan
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Lennihan
RITZAU/FINANS

Snap og Pinterest, der begge driver sociale medier, har haft en stor tilvækst i antallet af brugere på deres platforme under coronapandemien.

Kombineret med øget annoncering har det givet et markant løft i omsætningen for begge selskaber.

Det skriver Wall Street Journal.

Snap, der ejer det sociale medie Snapchat, har i seneste kvartal haft 265 mio. aktive brugere, hvilket er en stigning på 16 mio. brugere. Det er den største kvartalsmæssige vækst, selskabet har haft siden andet kvartal i 2016, der dengang gav en stigning på 21 mio. brugere.

Snaps omsætning for kvartalet landede på 911,3 mio. dollar, hvilket er en stigning på 62 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det oversteg analytikernes forventninger.

"Mange eksisterende annoncører vendte tilbage til Snap, mens mange nye annoncører løftede vores innovative reklameformater og konkurrencemuligheder og gav reel forretningsværdi på vores platform," siger Jeremi Gorman, der er forretningsdirektør hos Snap, ifølge Wall Street Journal.

Pinterest, der bruges til deling af billeder, havde i det seneste kvartal 459 mio. aktive brugere om måneden sammenlignet med 442 mio. i slutningen af tredje kvartal.

Det sociale medie oplevede også en stor vækst i omsætningen til 706 mio. dollar, hvilket er en stigning på 76 pct. Selskabet sagde, at stigningen især var drevet af ferieperioden mellem jul og nytår, der startede tidligere i 2020, og at selskabets produkter i højere grad gavnede annoncører. Analytikere ventede en omsætning på 645,7 mio. dollar.

/ritzau/FINANS

Snap skuffer med prognosen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også