MediaWatch

Amerikanske techkoncerner brugte 140 mio. på EU-lobbyarbejde i første halvdel af 2020

I første halvdel af 2020 brugte en række techselskaber lige så mange penge på lobbyarbejde i EU, som de gjorde i hele 2019. EU-Kommissionen fremlægger tirsdag udspil om regulering.

Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

Ifølge Transparency International, som holder øje med lobbyvirksomhed i EU, brugte Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft i første halvår af 2020 omtrent 19 mio. euro svarende til godt 140 mio. kr. på lobbyarbejde i EU. Det skriver The New York Times.

Regulering af de store amerikanske techkoncerner er et af de hotteste emner i øjeblikket, og ifølge The New York Times arbejder techselskaberne sammen for at mindske reguleringen og bruger millioner på at hyre tidligere embedsmænd, advokater og rådgivningsfirmaer til at påvirke EU-myndighederne. Finansering af bl.a. tænketanke indgår også i lobbyarbejdet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs