MediaWatch

Youtube indtager større rolle i Trumps forsøg på genvalg

Ved valget i 2016 var det Facebook, som præsident Donald Trump især forsøgte at mobilisere vælgere gennem. I 2020 er det Youtube. Videoplatformen når bredt ud, men faktatjek lader en del tilbage at ønske, påpeger analytiker.

Foto: Jim Watson/AFP/Ritzau Scanpix

65 mio. dollar eller omkring 410 mio. kr. Det var, hvad den amerikanske præsident, Donald Trump, ifølge Politico siden sommeren har postet i reklamer på Youtube. I løbet af hele valgkampen i 2016 brugte den senere vinder af valget mere beskedne 10 mio. dollar.

Youtube er en af de mest populære online-platform i USA, specielt blandt de yngre målgrupper hvor ni ud af ti bruger den – en højere andel end Facebook, Instagram eller Snapchat, viser tal fra Pew Research, der i en anden undersøgelse også fortæller, at 26 pct. af voksne amerikanere får nyheder fra Youtube.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere