MediaWatch

Facebook forbyder vildledende reklamer om USA-valg

Annoncer om, at valgsnyd er udbredt eller brevstemmer upålidelige, er nu bandlyst fra Facebook og Instagram.

Præsident Donald Trump og udfordreren Joe Biden mødtes natten til onsdag dansk tid i den første af tre planlagte tv-debatter op til præsidentvalget 3. november. | Foto: Brian Snyder/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook forbyder nu reklamer, der vildleder om det amerikanske valg.

Det gælder politiske videoer, tekster og andet materiale, der betegner valgsvindel som udbredt, valgresultater som ugyldige eller sår tvivl om visse måder at stemme på.

Det nye forbud gælder i USA og træder i kraft med det samme. Det gælder reklamer på Facebook og på et andet populært socialt medie, Instagram, der er ejet af Facebook.

Annoncer, der "fremstiller stemmeafgivning eller deltagelse i folketælling som unødvendigt/meningsløst", vil fremover heller ikke blive vist på de to platforme.

De nye regler blev præsenteret af Facebook natten til torsdag dansk tid.

Det kommer efter en noget kaotisk valgdebat på tv mellem den republikanske præsident, Donald Trump, og hans demokratiske udfordrer, Joe Biden.

Her gentog Trump sin påstand om, at valget vil være præget af svindel.

På grund af coronapandemien ventes millioner af amerikanske vælgere i år at stemme per brev i langt højere grad end tidligere år.

Præsidenten har flere gange hævdet, at det øger risikoen for valgsvindel. Der er imidlertid ingen beviser for, at det skulle være tilfældet.

I forvejen har Facebook indført regler, der skal forhindre, at en kandidat eller et parti kan hævde at have vundet et valg, inden resultatet foreligger.

Det amerikanske valg til præsidentposten og Kongressen finder sted 3. november.

Facebook har onsdag fjernet nogle af Trump-kampagnens annoncer, der antyder, at indvandrere kan være en betydelig corona-smittekilde.

Disse annoncer er i strid med Facebooks regler om hadsk tale, meddeler det sociale medie.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs