MediaWatch

Facebook forbyder vildledende reklamer om USA-valg

Annoncer om, at valgsnyd er udbredt eller brevstemmer upålidelige, er nu bandlyst fra Facebook og Instagram.

Præsident Donald Trump og udfordreren Joe Biden mødtes natten til onsdag dansk tid i den første af tre planlagte tv-debatter op til præsidentvalget 3. november. | Foto: Brian Snyder/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook forbyder nu reklamer, der vildleder om det amerikanske valg.

Det gælder politiske videoer, tekster og andet materiale, der betegner valgsvindel som udbredt, valgresultater som ugyldige eller sår tvivl om visse måder at stemme på.

Det nye forbud gælder i USA og træder i kraft med det samme. Det gælder reklamer på Facebook og på et andet populært socialt medie, Instagram, der er ejet af Facebook.

Annoncer, der "fremstiller stemmeafgivning eller deltagelse i folketælling som unødvendigt/meningsløst", vil fremover heller ikke blive vist på de to platforme.

De nye regler blev præsenteret af Facebook natten til torsdag dansk tid.

Det kommer efter en noget kaotisk valgdebat på tv mellem den republikanske præsident, Donald Trump, og hans demokratiske udfordrer, Joe Biden.

Her gentog Trump sin påstand om, at valget vil være præget af svindel.

På grund af coronapandemien ventes millioner af amerikanske vælgere i år at stemme per brev i langt højere grad end tidligere år.

Præsidenten har flere gange hævdet, at det øger risikoen for valgsvindel. Der er imidlertid ingen beviser for, at det skulle være tilfældet.

I forvejen har Facebook indført regler, der skal forhindre, at en kandidat eller et parti kan hævde at have vundet et valg, inden resultatet foreligger.

Det amerikanske valg til præsidentposten og Kongressen finder sted 3. november.

Facebook har onsdag fjernet nogle af Trump-kampagnens annoncer, der antyder, at indvandrere kan være en betydelig corona-smittekilde.

Disse annoncer er i strid med Facebooks regler om hadsk tale, meddeler det sociale medie.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs