MediaWatch

Egmont-topchef: Alle vores vækstinitiativer ligger inden for tre områder

Omsætningen var i fremgang for Egmont i 2019, og det skyldes både organisk vækst og nye opkøb. Topchef peger på tre områder, som Egmont har udset sig som de største vækstdrivere.

Egmonts adm. direktør, Steffen Kragh, har stået i spidsen for mediekoncernen siden 2001. Foto: Stine Bidstrup/ERH

Omkring 600 mio. kr. lagde Egmont, som er landets største medieselskab, til omsætningen i 2019. Den blev dermed løftet til 12,55 mia. kr.

Blandt forklaringerne på fremgangen er den stribe af opkøb, som Egmont har foretaget de seneste år. Det er særligt sket inden for områder, som koncernen har udpeget som de bærende for væksten.

"Der er tre områder, som vi for flere år siden har besluttet at satse særligt på. Det er streaming, ehandel og gaming. Alle vores vækstinitiativer ligger inden for de tre områder. Vi vil gerne have, at de vokser, samtidig med at vi gerne vil holde den eksisterende kerne stærk," siger Steffen Kragh, adm. direktør for Egmont.

Egmont er delt op i fire divisioner: Egmont Publishing, der favner ugeblads- og magasinudgivelser samt nye aktiviteter inden for især ehandel og marketing services, TV 2 i Norge, Nordisk Film, der producerer og distribuerer film, driver biografer i Danmark, Norge og Sverige og rummer Egmonts opkøb inden for gaming, samt Egmont Books, som det danske forlag Lindhardt og Ringhof er en del af sammen med norske Cappalen Damm, som Egmont ejer halvdelen af.

Egmonts driftsresultat steg med godt 30 pct. til 1,86 mia. kr. Resultatet før skat blev 600 mio. kr. – 6 mio. kr. mindre end året forinden. Egenkapitalen var ved årets udgang 6,62 mia. kr.

Egmont ejer også mindre andele af en stribe selskaber. Hvis Egmonts andel af de selskabers omsætnings tælles med i det samlede regnestykke, var Egmonts omsætning i 2019 på 14,8 mia. kr.

Nuværende forretninger i fokus

Egmont har de seneste år købt adskillige selskaber inden for de nævnte vækstområder. Fokus er nu ifølge Steffen Kragh på at få dem til at blive større.

"Egmont bliver ved med at satse på streaming, ehandel og gaming i tillæg til den publicistiske kerne, som vi har."

Kigger I på flere opkøb, eller skal investeringerne laves i de selskaber, som I ejer i forvejen?

"Først og fremmest er vi fokuseret på at udvikle de forretninger, vi har, så de kan blive større."

Hvordan ser I på mulighederne for opkøb?

"Hvis de rigtige muligheder byder sig, så gør vi gerne det. Vi er blevet gældfrie, og det gør, at vi har soliditeten til at kunne købe mere op," siger Steffen Kragh.

Organisk vækst og opkøb

Egmonts omsætning steg som nævnt med 600 mio. kr. i 2019. Egmont bedriver virksomhed i omkring 30 lande, og Steffen Kragh oplyser, at omsætningsvæksten er omkring 800 mio. kr., hvis man renser tallene for den effekt, det har, at Egmont tjener penge i mange forskellige valutaer.

"En del af det er organisk vækst, og en del af det er, at vi er blevet større ejere af nogle af vores virksomheder. Vi splitter det ikke op på de to ting, også fordi billedet bliver lidt mudret af valutaændringer," siger Steffen Kragh.

Han oplyser, at Egmonts selskaber inden for gaming og marketing services generelt set er "profitable og gør det godt."

"Vores selskaber inden for ehandel bruger det overskud, som de genererer, på at vokse. Skala betyder rigtig meget inden for ehandel," siger Steffen Kragh.

Vækst for Egmont Publishing

Det forretningsområde, som bidrog mest til omsætningsvæksten i 2019, var Egmont Publishing. Den traditionelle ugeblads- og magasinforretning er ramt af strukturelle udfordringer på printmarkedet, men klarer sig ifølge Egmont "bedre end det generelle marked for printudgivelser". Samtidig er omsætningen styrket af de selskaber inden for ehandel og marketing services, som hører hjemme under Egmont Publishing.

Alt i alt mener Steffen Kragh, at Egmont Publishing står på et solidt fundament.

"Jeg er glad for Egmont Publishings blad- og magasinforretnings udvikling i 2019. Derudover har vi lavet to vækstspor, som er marketing services og ehandel. Alle tre ben bygger på nicheområder, som er kendetegnet ved stor passion og stor specialisering. De tre områder spiller godt sammen. Selvfølgelig er der et strukturelt pres på læsningen på papir, fordi læsere bruger mere tid digitalt. Det prøver vi at komme i møde ved eksempelvis Flipp og Talk Town i dén erkendelse," siger Steffen Kragh med henvisning til det digitale ugeblads- og magasinprodukt samt nye podcastprodukt, som Egmont Publishing står bag.

To forklaringer på fald for Nordisk Film

Egmont Publishings fremgang gav forretningsenheden førertrøjen tilbage i det interne Egmont-hierarki. I 2018 var Nordisk Film det største forretningsområde, men blev altså overhalet af Egmont Publishing i 2019. Det skyldes dels Egmont Publishings fremgang, dels Nordisk Films tilbagegang. Omsætningen faldt med omkring 3 pct. til 4,04 mia. kr.

Tilbagegangen bunder især i to ting, forklarer Steffen Kragh.

"Nordisk Film havde rekordomsætning i 2018. Og der er to væsentlige forklaringer på, at omsætningen går tilbage. Den ene er, at Playstation 4 er inde i den sene del af sin livscyklus frem til, at Playstation 5 kommer på markedet. Den anden er, at norske film generelt ikke havde stor succes på filmmarkedet i Norge. Det gjorde, at der var færre i biografen. Resten af forretningen i Nordisk Film har ikke oplevet tilbagegang i 2019," siger han.

Tabte Premier League-rettigheder i Norge

Hos norske TV 2 bød året på vækst, og det skyldtes blandt andet øgede seerandele – TV 2's kanaler stod i 2019 for 30,4 pct. af den samlede tv-sening – og flere abonnenter på streamingtjenesten TV 2 Sumo, der har godt 485.000 abonnenter.

TV 2 er samtidig det af Egmonts fire forretningsområder, der i 2019 bidrog med det største beløb til det samlede driftsresultat.

2020 har budt på tabte Premier League-rettigheder for TV 2. Tv-stationen har rettighederne på norsk grund frem til 2022, hvor Nordic Entertainment Group (Nent) overtager dem. Nent har i forvejen rettighederne i Danmark, Sverige og Finland, og fra 2022 til 2028 bliver Nent altså hjemsted for Premier League i alle fire lande.

"Vi havde gerne forlænget rettighederne til Premier League. Men vi besluttede selv, hvornår vi ville stå af i budgivningen. Vi har samtidig forlænget rettighederne til Tour de France og nogle skirettigheder. At vi mister Premier League, er en del af vilkårene," siger Steffen Kragh.

"Det var et spørgsmål om, hvem der ville betale den højeste pris for rettighederne. Vi gik så langt, vi syntes, det var forsvarligt. Det var ikke et spørgsmål om evne, det var et spørgsmål om vilje."

Egmont uddelte i løbet af 2019 omkring 96 mio. kr. til almennyttige formål.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere