Twitter overvejer advarsselsskilte for at bekæmpe misinformation

Farverige labels som heads up mod falske nyheder og misinformation er under opsejling på Twitter, viser lækkede planer.
Twitters adm. direktør Jack Dorsey. | Foto: Joshua Roberts/Reuters/Ritzau Scanpix
Twitters adm. direktør Jack Dorsey. | Foto: Joshua Roberts/Reuters/Ritzau Scanpix

Twitter går ifølge en lækket skitse fra det sociale medie med overvejelser om at indføre røde og orange labels på opslag, som vurderes at indeholde falske nyheder eller misinformation. Det skriver Jyllands-Posten i dagens avis med henvisning til det amerikanske medie NBC.

Twitter bekræfter i en mail til Jyllands-Posten, at forsøget med mærkaterne er ét af flere initiativer, som der arbejdes på i kampen mod misinformation.

"Vi udforsker en række måder, hvorpå vi kan bekæmpe misinformation og give mere kontekst til tweets på Twitter. Misinformation er et kritisk problem, og vi kommer til at teste mange forskellige måder at løse det på," lyder det.

Som tidligere beskrevet blandt andet i nærværende medie har spredning af misinformation længe været et varmt emne blandt sociale medier, som er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at komme falske nyheder til livs. Senest har techgiganten Facebook foreslået en ny tilsynsmyndighed, som skal kontrollere hadsk indhold og misinformation på sociale medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også