Virksomheder savner gennemsigtighed på influencermarkedet

En rundspørge blandt 46 firmaer viser, at tre ud af fire ønsker mere regulering af influencerindustrien. Kun to ud af ti har tillid til, at influenterne overholder markedsføringsloven.
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix

Influencere, der tjener penge på at reklamere for produkter på bl.a. sociale medier, nyder tilsyneladende ikke den store tiltro blandt de firmaer, der betaler deres løn, viser en ny rundspørge ifølge Berlingske.

Rundspørgen er foretaget af bureauet Adnuvo blandt 46 større virksomheder, som bruger influencermarketing, herunder Arla, Pandora, Nespresso og Novo Nordisk. Her svarer 75 pct., at de ikke mener, branchens prisstruktur er gennemsigtig. Kun 17 pct. har tillid til, at influencerne overholder markedsføringsloven, og tre ud af fire af virsomhederne svarer, at de ønsker mere regulering på området.

I starten af måneden blev en dansk influencer tiltalt for skjult reklame. Det er den første sag af sin art i Danmark. Tiltalen blev rejst, efter Forbrugerombudsmanden sidste år undersøgte 37 influenceres opslag på sociale medier for at kontrollere, om markedsføringsloven blev overholdt.

Sidste år viste en undersøgelse fra Hype Auditor ifølge Politiken, at 47 pct. af influencerne på Instagram har snydt sig til flere følgere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også