Facebook kræver verificering af politiske annoncører

Hvis man vil ud med et politisk budskab til danskerne på Facebook, så skal man som annoncør fra midten af måneden gennemgå en godkendelsesprocedure.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv

Danske partier og folketingskandidater, der vil reklamere på Facebook i den forestående valgkamp, skal verificeres af det sociale medie, inden de må annoncere. Det skriver Altinget.

De nye regler gælder fra midten af april. De kræver, at annoncører skal gennemgå en godkendelsesprocedure, før de må sprede politiske budskaber på Facebook. Desuden vil alle reklamer være forsynet med oplysninger om, hvem der har betalt for den pågældende reklame, og hvordan man kan kontakte den person, det parti eller den organisation, der har betalt for annoncen.

"Vi vil sikre, at folk, der reklamerer politisk i et land i forbindelse med et valg, har en legitim grund til at gøre det," siger Ella Fallow, manager for Politics og Government Outreach i Storbritannien, Irland og Norden, til Altinget.

Et lignende værktøj, som nu tages i brug på dansk grund, har tidligere været brugt af Facebook til valg i bl.a. USA og Indien, skriver Altinget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også