Youtube: Vi skal blive klart bedre

Efter afsløringer af pædofiles aktiviteter på Youtube anerkender Google, der står bag videoplatformen, at der skal gøres mere for at forhindre gentagelser.
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Dado Ruvic
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Dado Ruvic

En række annoncører i både ind- og udland har stoppet deres annoncering på Youtube, efter en videoblogger har dokumenteret, hvordan pædofile kan misbruge videoer og kommentarspor på platformen.

Over for P1's "Mennesker og medier" anerkender Jesper Vangkilde, kommunikationschef hos Google, der står bag Youtube, at platformen har et stort arbejde at gøre med at opsnappe krænkende videoer og kommentarer.

"(...) Vi skal blive klart bedre. Men jeg kan ikke stå her og garantere dig, at det aldrig vil ske, at noget smutter igennem. For med de enorme mængder data og videoer, der er på Youtube vil det være fysisk uladsiggørligt at love det. Men vi knokler for at gøre det bedre med endnu flere maskiner og mennesker, der kan fange det hurtigere," siger Jesper Vangkilde til Mennesker og medier og varsler, at der skal flere menneskelige kræfter til at screene indhold.

Sagen har fået både danske annoncører som TDC og Coop og internationale annoncører herunder McDonald's og Nestlé til at sætte deres annoncering på Youtube på pause.

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra Youtube 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også