En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Digital

Ritzau vil sende robotjournalister ud på ejendomsmarkedet

Ritzaus Bureau udvider udviklingsafdelingen for at kunne søsætte flere automatiserede nyhedsprodukter bl.a. om ejendomshandler. "Vi oplever en stor efterspørgsel på nyt, relevant indhold, der kan produceres billigt af robotter," siger udviklingsdirektør.
Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
af RASMUS EIBY

Ritzaus Bureau udvider sin udviklingsafdeling med to nyoprettede stillinger: en projektleder og en udvikler, der især skal have fokus på at udvikle nyhedsbureauets tilbud inden for automatiseret nyhedsopdatering - robotjournalistik.

"Vi vil satse markant mere på teknologi og i særdeleshed på robotjournalistik. Vi oplever en stor efterspørgsel fra vores mediekunder på nyt, relevant indhold, der kan produceres billigt af robotter," siger Ritzaus udviklingsdirektør, Kristoffer Gravgaard.

Han uddyber, at udvidelsen ikke handler om teknologihype, men efterspørgsel. Nyhedsbureauer som Ritzau lever som underleverandør af at servicere medierne og har derfor antennerne ude og lytter til mediekunderne. Udvidelsen af udviklingsafdelingen og den øgede satsning på robotjournalistik er derfor en vigtig investering.

"Vi har valgt at bruge ekstra ressourcer på udvikling, da det er noget af det, der skal sikre Ritzau strategisk på den lange bane," siger Kristoffer Gravgaard og tilføjer:

"Det er en megatrend blandt nyhedsbureauer. Næsten alle store nyhedsbureauer arbejder med robotjournalistik i øjeblikket."

Hvad er fordelen ved at udvikle teknologierne selv frem for at købe eksisterende teknologi?

"Vi bruger i stor grad fælles teknologi. Men hver enkelt produkttype og datasæt er unikt. Derfor er det svært at finde en standard hyldeprodukt, der både er let at bruge og har ultimativ frihed til at blive tilpasset til hver type historie," siger Kristoffer Gravgaard.

Robotjournalist skal skrive om ejendomshandler

Robotjournalistikken har store forretningsmuligheder ifølge Kristoffer Gravgaard. Både når det kommer til at generere nye indtægter gennem nye produkter, men også til at fastholde Ritzaus eksisterende kunder. Han påpeger, at udviklingsomkostningerne godt kan være store, men at forventningen er, at de betaler sig i sidste ende.

"Der ligger en stor udviklingsomkostning i at få det op og køre, men når det er gjort, er der en meget stor skalerbarhed i robotjournalistikken. Om vi dækker 917 fodboldhold i Nordjylland eller bare 100, er næsten den samme omkostning for os, når rettighederne til data er købt," siger Kristoffer Gravgaard.

Ritzaus udviklingsafdeling har en række forskellige robotprojekter i gang. Det, der fylder mest i øjeblikket, er en robot, der skal lave nyheder om ejendomshandler. Og gerne på lokalt plan til en lokal målgruppe.

"Kan man som medie filtrere sit indhold og levere nyheder om bolighandler, der rammer ind lige der, hvor modtageren bor eller arbejder, har det en meget høj interesse og betalingsvillighed," siger Kristoffer Gravgaard og kommer med et eksempel:

"Bor du i Ørestaden, er du ikke optaget af alle ejendomme på Amager, der bliver handlet. Det bliver hurtigt overvældende og uinteressant. Men i forhold til Ørestaden eller specifikt den blok, du bor i, vil det være uhyre interessant, hvis kvadratmeterprisen er gået op ved den seneste handel."

Ritzau er ved at udvikle en robot, der kan lave netop den slags lokale historier, samt et projekt, der handler om personalisering, hvor bureauet vil gøre det nemmere for medierne at filtrere indholdet og placere det til forskellige målgrupper ved hjælp af metadata.

Tredje version af sportsrobot på vej

Ritzau lancerede i august 2018 en robot i samarbejde med Nordjyske Medier. Robotten har automatiseret en del af fodbolddækningen i det nordjyske, hvor den genererer kampreferater til Nordjyske Mediers lokalsites om de 917 lokale fodboldhold.

"Vi er på vej med en tredje version af robotten, der kan inddrage mere avanceret data. Den nuværende version arbejder kun med resultater, point, stillinger og statistik. Den nye version vil for eksempel også kunne fortælle, hvem der har scoret eller fået rødt kort, samt komme med målscorestatistik for spillerne. Det vil gøre den markant mere interessant at læse," siger Kristoffer Gravgaard.

I øjeblikket er det kun Nordjyske Medier, der har implementeret robotten, men Kristoffer Gravgaard fortæller, at Ritzau er i dialog med flere medier, der vil dække lokale hold i en større grad. Her vil det netop være nemt at skalere robotten til at kunne dække andre lokalområder.

"Vi er også i dialog med en række medier i forhold til at lave noget unikt automatiseret indhold, der passer til deres behov. Det er nemmere at lave, når først vi har motoren, vi kan bruge til det," siger han.

Lokalt og individualiseret

Generelt mener Kristoffer Gravgaard, at der er store muligheder for robotjournalistikken, når det kommer til et lokalt og individuelt plan. Her ser han spændende muligheder i at bruge robotter, så statistiske data kan blive til mange historier med hver deres vinkel, der styrker lokaljournalistikken i hele Danmark.

"Kommer der for eksempel friske arbejdsløshedstal, kan vi lave rigtig mange forskellige historier, der ikke alene er vinklet på landsdele, men også på hver enkelt kommune," siger Kristoffer Gravgaard og tilføjer:

"På den måde kan man lave 98 historier (svarende til antallet af kommuner, red.) i stedet for én landsdækkende historie på det samme datasæt."

Udviklingsdirektøren påpeger, at robotjournalistikken ikke skal erstatte de journalister, der arbejder på medierne i dag. Robotter kan derimod supplere journalistikken ved at sortere i store datamængder, som journalister kan have svært ved.

"Robotjournalistikken er ikke klasse- eller gravende journalistik, der laver den lange, dybdeborende og ekstremt intelligente historie. Det er ikke det, robotjournalistik kan i dag. Men robotterne kan automatisere og effektivisere nogle processer, så man kan lave indhold, medierne slet ikke har haft ressourcer til tidligere," siger Kristoffer Gravgaard.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau

    Ritzau er klar med ny journalistrobot til lokal sportsredaktion

  • Foto: ritzau/Scanpix/Mads Claus Rasmussen

    Medierne på Messenger: ”Det handler om at træde varsomt for ikke at genere brugerne”

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Foto: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Photo: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.

Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.


De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter


Job

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Data Analyst

  • Graphic Designer

  • CCO

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Data Analyst

  • Graphic Designer

  • CCO

Se flere jobs

Watch Job

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Regnskabsassistent

  • Kontorassistent

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret