Analyse: Danske annoncører vil træde mere på speederen i 2019

Annoncørerne er klar til at investere flere penge i deres marketingbudgetter i 2019 sammenlignet med 2018, viser rundspørge til danske annoncører.
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

De danske annoncører er klar til at booste deres markingtinginvesteringer i år. Det skriver Dansk Markedsføring på baggrund af analysen Myimage, der er foretaget af Myresearcher.

Analysen vurderer, at de danske marketingbudgetter i år vil vokse med 3,9 pct. Til sammenligning lød den ventede vækst i 2018 på 2,8 pct., og ifølge mediebureauet IUM kommer den forventning til at holde stik.

Det ventes, at særligt de mindre annoncører vil øge marketingbudgetterne i år. De store annoncører, med marketingbudgetter på mere end 50 mio. kr., har dog også planer om at investere, og det er en vending i forhold til forrige år, hvor de største spillere forventede at skrue ned for budgetterne i 2018.

Hvorvidt marketingbudgetterne reelt ender med at vokse knap 4 pct. i år, er dog et åbent spørgsmål, mener adm. direktør hos Myresearch, Mogens Østergaard.

"Den seneste tids uro på aktiemarkederne vil formentlig få nogle af annoncørerne til at holde lidt igen, i forhold til hvordan tingene så ud for et par måneder siden. Så den endelige vækst i 2019 kommer nok snarere til at ligge på det niveau, vi så i 2018," siger han til Dansk Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også