MediaWatch

Producentforeningen: Spil har brug for sit eget politiske forlig

Foreningen, der bl.a. repræsenterer danske spilproducenter, appellerer til øget politisk opmærksomhed på spilindustrien.

Klaus Hansen, direktør, Producentforeningen. | Foto: Ritzau Scanpix/Linda Kastrup

De politiske rammer om levende billeder er blevet fastlagt de seneste måneder med medieaftalen fra juni og den efterfølgende filmaftale, der faldt på plads i begyndelsen af november.

Men ligesom medie- og filmområdet har deres egne politiske forlig, bør gamingindustrien også have sin egen politiske ramme og aftale, skriver Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen, i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

Støtte til spil er ganske vist nævnt i filmaftalen. Her forpligtes Det Danske Filminstitut til at bruge mindst 10 mio. kr. om året til at støtte spil. Men der skal mere til for at forløse det potentiale, som ifølge Producentforeningen ligger uforløst i den danske spilindustri.

"Det ene lys i mørket, som vi stadig kan håbe på, er vækstteamet for kreative erhvervs anbefalinger, som viser en sjælden anerkendelse af spilbranchens kommercielle potentiale. Vi må tro og håbe på, at man fra politisk hold har modet til at følge op på anbefalingerne. Alternativet er en udmagret dansk spilbranche, der måske kan holde skindet på næsen, men som for alvor bliver hægtet af den eksplosive, globale vækst inden for feltet," skriver Klaus Hansen i indlægget.

Den danske regerings ambitioner for den danske spilindustri blev i slutningen af oktober genstand for kritik af fire gamingchefer i et debatindlæg hos Altinget.

Ifølge Producentforeningens årlige analyse af økonomien for producenter af film, tv-indhold, reklamefilm og spil omsatte spilproducenterne i 2017 for 916 mio. kr. – et fald på 10,6 pct. i forhold til året forinden.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs