MediaWatch

Seks tiltag skal bekæmpe falske nyheder hos Facebook

Facebook, Twitter, Google og Mozilla har hver lavet en plan for, hvilke konkrete tiltag de vil sætte i søen for at bekæmpe disinformation på deres platforme.

Ritzau Scanpix/AFP/Daniel Leal-Olivas
Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Daniel Leal-Olivas

BRUXELLES

Facebook har skrevet seks punkter ned på et stykke papir. De seks punkter udgør den konkrete handling, som selskabet vil sætte i værk for at implementere et nyt adfærdskodeks, som skal sikre bekæmpelsen af falske nyheder på platformen.

Sammen med Twitter, Google og Mozilla har Facebook lavet et adfærdskodeks for bekæmpelse af falske nyheder, efter EU-Kommissionen bad dem om at gøre det.

Med kodekset følger de fire platformes handlingsplaner, og hos Facebook består den som sagt af seks punkter. De to første punkter består i at udarbejde og underskrive kodekset, så der kan allerede sættes flueben ud for de to punkter.

I løbet af efteråret vil Facebook holde møder med Europa-Parlamentets partier for at undervise dem i "valgets integritet og brugen af Facebook som kampagneværktøj," fremgår det af planen. Desuden vil platformen også mødes med andre interessenter.

I løbet af de kommende måneder planlægger Facebook derudover at indføre en række nye tiltag, som skal sikre de demokratiske valgs integritet. Der er blandt andet tale om at indføre "dedikerede onlineressourcer", som skal give brugerne bedre mulighed for at skille sandt fra falskt.

Endelig vil Facebook i foråret næste år give mulighed for, at brugerne kan se, hvor politiske annoncer kommer fra.

Twitter har ligeledes en plan på seks punkter klar, og her vil man også undervise interessenter, som Facebook har i sinde. Desuden vil platformen dels opdatere sine regler for falske konti, lancere et specifikt center for valget til Europa-Parlamentet og sørge for, at der kommer større gennemsigtighed om EU-relaterede politiske annoncer.

Google vil øge annoncers gennemsigtighed

Google har ud over planer om at undervise interessenter også lovet at indføre en stribe nye værktøjer, som skal gøre markedet for politiske annoncer mere gennemsigtigt, som skal øge sikkerheden i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet, og som skal give bedre adgang til faktatjekket indhold.

Mozilla lover at ansætte to nye medarbejdere i løbet af efteråret, som skal arbejde specifikt med disinformation i Europa. Den indsats bliver fulgt op af nogle tekniske tiltag, som skal hjælpe med at sikre, at skaberne af de falske nyheder har mindre mulighed for at få informationer om læserne, hvilket gør det sværere for dem at tjene penge på indholdet.

Endelig har Mozilla planer om at lancere et nyt værktøj i browseren Firefox, som skal gøre det nemmere for brugerne at se, hvilken type politiske annoncer der er rettet mod dem.

EU's kommissær for det digitale område, Mariya Gabriel, har rost virksomhedernes indsats, men har samtidig varslet, at hun vil evaluere deres indsats i december for at vurdere, om det er tilstrækkeligt med de nuværende tiltag, eller om der skal decideret lovgivning til for at bekæmpe disinformation.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere