MediaWatch

Briter kræver Facebook bliver stillet til ansvar

En ny parlamentarisk undersøgelse i Storbritannien konkluderer, at Facebook leverer et "farligt" produkt og lægger op til en række indgreb mod den amerikanske medieplatform.

Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew

Efter Facebook i sidste uge udleverede dokumentation for, at selskabet har leveret platform til såkaldte mørke annoncer - annoncer, der er målrettet et specifikt publikum, som ingen andre kan se - til en britisk undersøgelseskommission, bliver der nu lagt op til en stribe indgreb over for selskabet. Det skriver Politiken på baggrund af artikler i The Guardian.

Annoncerne kom fra den britiske "Vote Leave"-kampagne og blev udsendt i forbindelse med landets Brexit-afstemning.

Undersøgelseskommissionen konkluderer foreløbigt, at britiske vælgere er blevet udsat for målrettet manipulation bl.a. ved russisk indblanding, og selvom en række selskaber regnes som værende medskyldige, er det overordnet set Facebook, der har gjort det muligt, lyder det. Det er til trods for, at Facebook har forklaret kommissionen, at selskabet ikke vil påtage sig ansvar for udenlandsk påvirkning af valg, skriver Politiken.

Den position holder ikke, mener de britiske parlamentarikere, der er bredt repræsenteret i undersøgelsesudvalget. Facebook leverer et produkt, "der er farligt for forbrugerne og dybt uetisk", lyder det i udvalgets rapport. Derfor lægger de nu op til, at Facebook skal gøres ansvarlig for skadeligt og ulovligt indhold, skriver Politiken.

"De sociale medier kan ikke gemme sig bag en påstand om, at de blot er platforme, der ikke spiller nogen rolle i udformningen af deres indhold. Det passer ikke; de ændrer konstant, hvad der bliver vist og ikke vist på deres sider, baseret på algoritmer og menneskelig indgriben," skriver udvalget, der også ønsker en ny lovgivning specifikt rettet mod sociale medier, som strammer mediernes ansvar for skadeligt og ulovligt indhold.

Derudover skal Facebook bl.a. kunne straffes for ikke at fjerne falske konti, og der skal indføres en afgift på sociale medie-selskaber, mener udvalget.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere