“Jeg ved ikke, hvor smertegrænsen går”

Chefred. Øjvind Hesselager forstår godt redaktionens modstand mod færre trykte udgaver af Fagbladet Journalisten, der skal give DJ besparelser.
MediaWatch

Fagbladet 'Journalisten' er det seneste i rækken af medier, der mærker sparekniven fra de faglige organisationer de udgives af, såsom Folkeskolen, Fagbladet 3F og Ugeskrift for Læger.

DJ-ledelsen vil hente 400.000 kr. ved at reducere det årlige antal udgivelser fra 20 til 15, og det har skabt dønninger på redaktionen, der ligesom chefredaktør Øjvind Hesselager er bekymret for, om printlæserne følger med over på nettet.

Her svarer chefredaktør på fem spørgsmål om ændringerne på fagbladet:

Hvordan tackler du, at medarbejderne er kritiske over for spareplanen?

"Jeg vil nærmest sige, at jeg forventer, at de forholder sig til spareplanen. De er blandt andet ansat til at lave magasinet Journalisten til Danmarks mest krævende læsere - nu skal de måske lave færre. Det er klart, at det rører dem. De er jo udvalgt blandt en store skare af journalister, fordi de er de bedste til præcis det her. Ja, de kan også lave journalistik på nettet, det gør de allerede imponerende flot, men selvfølgelig er de kede af udsigten til at skulle fortælle færre af de store udrullede fortællinger, som medlemmerne er glade for."

Hvad bliver den største udfordring i forbindelse med, at der skal være færre fagblade og mere tryk på nettet?

"Den største udfordring i forslaget er, at vi i dag har mange medlemmer af Dansk Journalistforbund, der med næsten uhørt stor tilfredshed læser printmagasinet. Og selv om journalisten.dk også er et populært og meget gennemslagskraftigt nyhedssite, så er det printmagasinet, der er Dansk Journalistforbunds primære kontakt med journalister, kommunikatører, fotografer, etc. Der kan være en risiko for, at medlemmerne - måske i en overgangsfase - bliver mindre tilfredse, hvis udgivelsesfrekvensen falder," svarer Øjvind Hesselager og tilføjer:

"Måske handler det mest om læsekultur. Meget tyder på at den trykte udgave af Journalisten er en slags oase for mange af medlemmerne; de nyder at være væk fra alt det elektroniske udstyr, der er en del af en presset hverdag, tror jeg. De synker ned i sofaen med magasinet og det er acceptabelt at sidde i familien og læse sit fagblad - på papir.
Bærbar PC, tablets og smartphones er i dag ikke på samme måde accepteret som afslapning i alle samfundslag. Det er arbejde. De læsevaner bliver den største udfordring for os."

Har I ressourcer til både at styrke journalistikken på nettet og i magasinet?

"Hvis vi skal lave fem numre færre, bliver der frigjort journalistiske muskler. Min opgave bliver at sørge for, at både journalister, kommunikatører, fotografer, etc. stadigvæk føler de får nok perspektiverende stof i magasinet - selv om det udkommer færre gange - og samtidig udvikle en bedre nyhedsservice online. Balancegangen mellem print og web er et meget komplekst spørgsmål, jeg har netop drøftet problemet med mine svenske og norske redaktørkolleger på de nordiske journalistblade; de eksperimenter med præcis det samme. Kort fortalt handler det om, at du skal samle noget af webstoffet op på papir, og du skal versionere noget af printstoffet til web, for at finde den optimale formel."

Mange faglige organisationer skærer ned på deres trykte udgivelser i disse år eller dropper dem helt, hvad er din holdning til den udvikling, og ser du en papirløs fremtid for Fagbladet Journalisten også, nu hvor der f.eks. skal satses mere på en tablet-udgave?

"Umiddelbart tror jeg, det vil være en meget voldsom udfordring af kommunikatørers og journalisters selvforståelse, hvis Dansk Journalistforbund skulle opgive papiret helt i forbundets kommunikation. Fotografer og andre visuelle elsker jo også at se deres ting på tryk. Jeg tror ikke på, at papir dør. Mange har jo også spået, at biograferne ville uddø; først kom tv, så farve-tv, video, DVD, fladskærm, 3D - men der bliver i dag solgt flere biografbilletter end nogensinde før. Kort sagt: Nye platforme afvikler ikke de gamle; de supplerer dem og skaber nye læsevaner og målgrupper. Det billede har jeg ikke selv fundet på, ophavsretten har Jonas Bonnier, direktør i nordens største mediekoncern."

Er det ikke stadig en høj udgivelsesfrekvens, at Fagbladet Journalisten fortsat skal udkomme 15 gange årligt?

"15 er 25 procent mindre end 20. Jeg ved ikke, hvor smertegrænsen går for vores medlemmer, men lige meget hvad beslutningen bliver, er redaktionen indstillet på, at Journalisten og Journalisten.dk fortsat skal være Danmarks bedste samlede mediepakke."

Hvert nummer af Fagbladet Journalisten har et oplag på 15.288 eksemplarer og et læsertal på op mod 40.000.  Journalisten.dk havde 64.752 unikke besøgende fra midten af august til midten af september, ifølge tal fagbladets tal fra Google Analytics.

En læser- og brugerundersøgelse fra 2010 viste markant større tilfredshed med det trykte fagblad (88 pct.) end med Journalisten.dk, som 30 pct. af de adspurgte medlemmer aldrig brugte.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu