Bladgiganter vinder over en halv mio. læsere

Bonnier, Aller og Egmont øger i alt læsertallet med 654.000 i de seneste halvårstal, men genvinder ikke alle niveauet fra før de kraftige tab satte ind i 2010.
MediaWatch

Læsertallene har været uhyggelig læsning for magasinudgiverne i de seneste halvårsmålinger, men de nyeste tal fra Gallup viser en samlet vækst for Bonnier, Aller og Egmont på 654.000 læsere, svarende til en stigning på 13,4 pct. fra 2. og 3. kvartal 2010 til samme periode i 2011.

Bonnier Publications, der med datterselskabet Benjamin Media er langt den største udgiver, har også den største vækst i faktiske læsere, som der er blevet 341.000 flere af i perioden. Allers vækst er på 189.000 læsere, mens Egmont øger med 124.000 læsere. I forhold til det niveau, Egmont kom fra, er væksten på 21,2 pct. til gengæld størst i forhold til konkurrenterne. Aller øger nemlig med knap 16 pct. og Bonnier med knap 11 pct.

Bonnier Publications
Det er Bonniers ‘hobby-blade’, der har størst læservækst i det seneste halvår med Komputer for alle som topscorer med en fremgang på 21 pct. til 150.000 læsere. Men også den vigtige annoncetitel Bo Bedre har højere tal at fremvise mediabureauerne med den seneste måling, der giver en vækst på 17,8 pct. til 443.000 læsere efter en ubehagelige målinger, som den fra 2. halvår 2010, hvor en femtedel af magasinets læsere var på flugt. Det relancerede Penge og Privatøkonomi, Woman og Bilmagasinet vokser mindst og har kun vundet mellem en til fem pct. flere læsere, men ligger dog også alle pænt placeret i midten på skalaen over Bonniers læsertal.

Aller Media
Hos Aller har mad-bladene størst vækst med Mad! i front med en fremgang på 35,3 pct. til 92.000 læsere efterfulgt af Mad og Bolig, der øger læsertallet med 21,6 pct. til 186.000 læsere. Mad! er da også en af de titler, der var hårdest ramt, da læsertallene pegede den forkerte vej, for da mistede bladet i en måling næsten halvdelen af sine læsere, men er nu over sit daværende niveau. Modeflagskibet Elle vinder næsten en femtedel flere læsere og går frem til 111.000, men da konkurrenternes titler som Costume og Eurowoman ligeledes er vokset kraftigt, er Elle fortsat lillesøsteren målt på læsertallet.

Egmont
Mindre titler som Rum og Gravid, der nu er en del af Oxygen Magasiner, som Egmont har købt sig ind i, øger mest hos Egmont. De vokser begge med over 30 pct. til cirka 50.000 læsere. Annonceslugerne Euroman og Eurowoman er tilbage i topform med og har hver især fremgang på omkring 25 pct. til 185.000 og 150.000 læsere. Nogenlunde det samme antal læsere blev i 2. halvår 2010 hugget af begge magasiner, som fortsat ikke er oppe på 2009-niveauet med den seneste fremgang. Boligliv ligger mest stille i forhold til de andre med en vækst på bare cirka syv pct. Til gengæld er bladet Egmonts tredje mest læste titel med 94.000 læsere.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også