MediaWatch

Egmont vil styrke Olivia

Egmont Serieforlagets blad Olivia skal målrettes yderligere til den udfordrende målgruppe ”tweens”.

Egmont-bladet Olivias målgruppe har i princippet gået fra otte og helt op til 14 år. Men den spænder for vidt og bladet skal målrettes mere til “tweens” mellem otte og 12 år med mere indhold om veninder og leg end om drenge og mode.

Det er en af de konklusioner Gitte Hoffmann, produktchef for Egmont Serieforlagets pigemedier, har draget af en fokusgruppe-undersøgelse, som hun har sat i gang.

“Grunden til at vi blandt andet har lavet fokusgrupper er, at pigerne i målgruppen er i konstant udvikling, så det indhold der fungerede for to år siden, fungerer ikke nødvendigvis i dag,” siger Gitte Hoffmann og tilføjer:

“Olivia er vores største pigebrand, så bladet står højt på listen men har måske været glemt lidt, når det gælder forbrugerinside (viden om læserne, red.), som er vores nye buzzword.”

Formålet med undersøgelsen var desuden at teste de trendanalyser og tal, Egmont får fra eksempelvis mediabureauer. De peger blandt andet på, at børn hurtigere bliver modne i dag, men af de største overraskelser har været, at Olivia-læserne stadig til en vis grad er børn, lyder det fra Gitte Hoffmann.

“Selvom de til dels “snobber opad” i deres adfærdsmønstre og gerne vil virke ældre, er de langt fra teenagere endnu. Derfor skal der stadig være meget om veninder, leg og fritidsinteresser i bladet, mere end det skal handle om drenge og mode. Det vil sige, at vi skal skrive til dem som de børn de stadig er, men samtidig trigge noget af den aldersmæssige snobben opad, de har,” siger Gitte Hoffmann.

Undersøgelsen viste for eksempel, at pigerne ikke forstod ordet ‘horoskop’, som bladet bruger i dag, men til gengæld godt forstår det mere mundrette ‘stjernetegn’. Ordet ‘novelle’ viste sig også at være mere ukendt for pigerne, end redaktionen havde regnet med.

“Vi har fået 100 pct. fået bekræftet, at der sker er så markant et skel omkring de 12 år, at vi skal koncentrere os om at være et pigeblad frem for et ungdomsblad. Olivias læsere er typisk mellem otte til 12 år, når de læser Olivia, derefter går de videre til Vi Unge (fra Aller, red.). ”

Det betyder blandt andet, at der skal gøres endnu mere ud af, at få bladet til at signalere til pigerne, at de er gode nok, fortæller Gitte Hoffmann og tilføjer:

“Pigerne skal ikke prøve at være mere end de er og tro, at de skal leve op til deres storesøster eller deres mor. Der er i forvejen utrolig mange krav til dem i den alder om at være en god veninde, god i skolen og god til fritidsinteresser.”

Gitte Hoffmann indrømmer, at hun meget gerne ville have et blad i porteføljen, der kunne bygge bro fra børnebladene til voksenmagasinerne, men hun tager hatten af for, at Allers ‘Vi Unge’ har sat sig tungt på den position.

Læseranalysen, der er gennemført af analysebureauet Haaland og Paulsen, fører ikke til større ændringer af bladet lige med det samme, da det bliver produceret i samarbejde med redaktioner i Sverige og Norge.

Olivia har et oplag på 27.000 eksemplarer og har eksisteret i seks år. Det udkommer hver 3. uge.

 

- TBH

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs