Magasinet Europa dropper print

Magasinet, der havde ambitioner om at udkomme på tryk, har droppet print-drømmene og genopstår som digital udgivelse til januar.
MediaWatch

Magasinet Europa blev lanceret i efteråret 2010 med Rasmus Reiner Ejsing som idémand og chefredaktør. Målet var at blive et “populært aktualitetsmagasin, man finder mellem Euroman og Newsweek", der skulle udkomme hvert kvartal.

Men den øvelse viste sig at være for vanskelig for magasinet, der nåede et oplag på cirka 500, før det lukkede som trykt udgave i starten af 2011. Nu genopstår det som net-magasin fra januar 2012 på sitet Magasineteuropa.dk.

“Selvom vi har fået god respons på magasinet, lykkedes vi ikke med overgangen fra fondsmidler til private penge i form af at få tilstrækkelig med kapital til at blive et kommercielt bæredygtigt magasin. Vi tror stadig på, at det kan lade sig gøre at sælge et trykt magasin, men ikke uden en bedre distribution og et større annoncegrundlag,” siger Rasmus Reiner Ejsing.

Han forhandlede længe med “et større dansk bladhus”, som dog i sidste ende ikke så magasinet som en tilstrækkelig sikker investering i forhold til andre muligheder.

I øjeblikket afventer Rasmus Reiner Ejsing svar på en ansøgning om EU-midler, der igen vil gøre det muligt at sikre en lønnet stilling på onlinemagasinet, som stadig drives på frivillig basis i dag.

“Der er stadig interesse og lyst til at blive ved med at lave det, og det er bare billigere og nemmere at gøre online. Vi bibeholder ambitionerne om, at niveauet skal være højt, og at det skal være gode navne, der skriver,” tilføjer Rasmus Reiner Ejsing.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også