Lille annonceplus til specialmedierne

For første gang siden ultimo 2008, er der plus i annonceomsætningen for Danske Specialmedier i 3. kvartal. Men fremgangen kræver lup.
MediaWatch

Siden finanskrisen brød ud i efteråret 2008, har krisen ædt af specialmediernes annonceomsætning, der er faldet hvert kvartal.

Men i 3. kvartal lysnede det svagt for fagbladene, tidsskrifterne og specialmagasiner, ifølge Danske Specialmediers Annoncebarometer.

Det viser nemlig et plus på tre pct., eller index 103, i 3. kvartal i forhold til samme kvartal sidste år. Den spæde vækst giver dog kun anledning til begrænset optimisme i foreningen som i sit nyhedsbrev skriver:

“Først og fremmest er resultatet målt mod et elendigt 3. kvartal 2010. For det andet er den samlede opgørelse for de første tre kvartaler fortsat svagt underdrejet med indeks 99. For det tredje - og måske værst - er der ikke mange tegn i branche og verdensøkonomi, der indikerer at vi går mod bedre tider. Nærmest snarere tværtimod.”

Der er også store udsving, når det gælder de forskellige branchemedier. Særligt annonceomsætningen i transportsektoren (+69 pct.) og bygge- og anlægsbranchen (+33 pct.) er i vækst i 3. kvartal, mens eksempelvis ‘offentlig virksomhed og undervisning’ (-20 pct.) og forbrugerrettede medier fortsat halter efter omsætningsniveauet i 3. kvartal 2010.

Det er især den negative udvikling i antallet af jobopslag i det offentlige, som trækker annonceomsætningen i de branchemedier ned.

Kilde: Danske Specialmediers Annoncebarometer som for 3. kvartal er baseret på indberetning fra 38 ud af 41 af de største medier i foreningen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også