Fit Living-salg skuffede i Norge

Eksporten af Fit Living til Norge er slået fejl, og det bliver nu lukket i Norge. Salget skuffede, siger adm. dir. i Egmont Magasiner Torsten Bjerre Rasmussen.
MediaWatch

Efter blot ti numre lægger Egmont Magasiner Fit Living ned i Norge. Dermed er et af koncernens første forsøg med et crossborder-magasin slået fejl. Norske Fit Living bygger nemlig for en stor del på oversættelser og tilpasninger af den danske udgave.

Men den billige lancering og produktion var ikke grund nok til at holde magasinet kørende, siger Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør for Egmont Magasiner.

“Det var ikke en dyr lancering, og på den måde belaster magasinet ikke vores økonomi. Vi kunne også sagtens have videreført det et år eller to, men pilene pegede ikke i den rette retning,” siger Torsten Bjerre Rasmussen og tilføjer:

“Man har jo en tendens til at holde fast i sine ting i lang tid, men når salget har ikke lever op til forventningerne, må man være loyal mod strategien, som er, at vi gerne vil åbne magasiner, men at vi også skal kunne lukke dem igen hurtigt. Var det tæt på at gå efter planen, ville vi ikke gøre det, men det er ikke tilfældet.”

Hvad oplaget lå på, vil Torsten Bjerre Rasmussen ikke kommentere, men “det var ikke højt nok”.

Hvad er gået galt?

“Det er et kompliceret regnestykke at lave, men det norske marked er præget af mange lanceringer og hård konkurrence. Alle aktører inklusiv os selv har en lang række aktiviteter med sampak af magasiner og lignende, og det presser det samlede marked, så nye titler har svært ved at få plads. Det er though marked, så det hele ykkes ikke altid,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, som bekræfter, at han er fuldt tilfreds med Fit Living i Danmark, der har eksisteret i tre år og havde et relativt lille oplag på 14.700 eksemplarer i første halvår. Et fald på 13,2 pct. i forhold til samme periode året før.

Så det her gør jeg ikke mere forsigtige med at lancere magasiner?

“Nej overhovedet ikke. Det afgørende er, om vi har den rigtige idé, samt hvordan markedsvilkårene er. Men den usikkerhed, der er på anoncemarkederne i øjeblikket, gør, at man tænker sig om en ekstra gang, før man lancerer blade, men det er fortsat en del af vores strategi at gøre det.”

For nylig lancerede Egmont Magasiner således ‘Madebyme’ i Norge, som i udgangspunktet var et one shot magasin med strikkeopskrifter på designertøj.

Ud over Fit Living har Alt for Damerne også fået en chance på det norske marked tidligere i år.

“Det er stadigvæk et hårdt marked også for Alt for Damerne, men der føler vi os mere sikre på, at vi har et produkt, som læserne kan lide. Salget svinger meget, efter hvor mange aktiviteter der er, så det er en hård kamp om positionerne,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også