Global: Egmont lukker norsk Fit Living

Fit Living taber pusten i Norge, nyhedsbureau indfører strammere ‘social media’-regler, “Google+ er død” og sladder-magasin aktiverer sine 1,3 mio. Facebook-fans...
MediaWatch

 

Egmont lukker eksportmagasin
Den norske udgave af Fit Living, der har været på gaden i Danmark i tre år, lukker i Norge. Det sker efter blot ti numre, skriver Kampanje.com. “Salgsutviklingen har ikke vært som forventet. Selv om vi har hatt god annonseinngang og fått mange positive tilbakemeldinger fra lesere, har utviklingen vist at det blir vanskelig å få lønnsomhet i driften av bladet,” siger den ansvarlige redaktør og direktør Kjetil Opaas. Lukningen berører tre ansatte. Oplysninger om hvor meget bladet solgte er ikke offentliggjort, men ifølge direktør for Egmont Magasiner Torsten Bjerre Rasmussen var der ellers lavet grundige analyser inden lanceringen. Lukningen skal dog også ses som udtryk for en ny strategi i Egmont, hvor man i højere grad vil lukke tabsgivende titler.

Sladder-magasin trækker på 1,3 mio. Facebook-likes
People Magazine der hvert år kårer ‘the sexiest man alive’ har i år oprettet en dedikeret Facebook-side til formålet, hvor bladets 1,3 mio. Facebook-fans kan se, like og dele favoritklip med fire komikere, som ikke overraskende laver grin med konceptet og demonsterer, at “Funny is the New Sexy.” Det skriver Minonline.com.

MSN relancerer i UK
Microsoft relancerer MSN UK, der ligesom i Danmark fokuserer på nyheder og livsstil, skriver Mediaweek.co.uk. Den nye udgave skal have mere fokus på originalt indhold, breaking news og en “dybere integration med søgemaskinen Bing”, som Microsoft fortsat holder liv i.

AP strammer regler for ansattes brug af sociale medier
Nyhedsbureauet Associated Press har for længst indført regler for de ansattes brug af Facebook og Twitter med flere. Men nu har reglerne fået endnu et nøk. Eksempelvis må de ansatte ikke ‘retweete’ - altså videresende tweets - uden i en kommentar at gøre klart, at de ikke er udtryk for den ansattes egen holdning. Retweetes en eventuelt kontroversiel historie uden en kommentar, kan det nemlig opfattes som om, journalisten bifalder den, mener ledelsen, ifølge et memo på Mediabistro.com. På Poynter.org synes man, at det er noget pjat og gør rede for tre måder, som journalister kan håndtere deres retweets på.

Slate: Google+ er død
Ligesom andre medier lancerede Slate en brandprofil på Google+, men det kom åbenbart bag på Google, at medievirksomheder og andre brancher havde lyst til det i begyndelsen, og det blev de nærmest frarådet til at gøre af Google. Nu har Google så lanceret autoriserede måder at oprette brand-sider, men nu er løbet kørt, mener Slate.com for trafikken daler og Facebook er bare bedst.

Hvorfor investerede Branson ikke i start-ups før nu?
Theatlanticwire.com undrer sig over, at hovedrige Richard Branson, ham med Virgin, ikke før nu har investeret i internet-start-ups. Det har dog ændret sig nu: “With recent investments in Tumblr and Square, serial entrepreneur and fun-to-watch billionaire Sir Richard Branson is galloping into the American startup world on a snarling steed,” skriver netmagasinet veloplagt. En af forklaringerne lyder, at hans nye amerikanske flyselskab Virgin America har hovedkvarter i nærheden af Silicon Valley, og at Richard Branson derfor er begyndt at hænge ud med “startup types”. Måske burde redaktionen flytte hen i nærheden af Virgin-kontorerne...

Glansen er også gået af ‘Glamour’ i Norge
For nylig fik soapstjernerne i ‘Glamour’ kniven af SBS TV i Danmark, og nu ligner det en skandinavisk exit efter at TV Norge også har sat serien på porten. “Vi vet at dette vil bli mottatt med ekstrem skuffelse blant «Glamours» trofaste fans, men dessverre er de ikke lenger mange nok. Seertallene har sunket år etter år, og det må vi ta konsekvensene av,” siger mediechef i TVNorge, Hanne McBride ifølge Na.no. Siden 2000 er seertallet faldet fra 58.000 seere i snit per dag til 19.000 i snit i 2011. Ligesom i Danmark er serien dog også flyttet til et tidspunkt, hvor de fleste er på arbejde eller i skole. Fans af serien får til gengæld mulighed for at chatte med to af seriens hovedpersoner “Ridge” og “Brooke”. Det skal nok være et plaster på såret.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også