Fremgang i Allers annoncesalg

Sidste punktum er sat i Aller Medias seneste årsregnskab, som viser et annoncesalg, der landede på 122 mio. kr. - en smule over budget.
MediaWatch

Trods pressede oplag og fornyet usikkerhed om økonomien, har Aller Media øget annoncesalget i regnskabsåret 2010/2011, der sluttede 30. september.

Årsbudgetet for annoncesalget er oversteget med 600.000 kr. og er krøbet op på 122 mio. kr. Det skyldes ikke, at budgettet var forsigtigt sat, oplyser Allers annoncedirektør Ene Charlotte Krog.

“Nej, bestemt ikke. Vores annonceomsætning for det forgangne år er steget både i forhold til vores realiserede omsætning for regnskabsår 09/10 og 08/09,” siger hun.

Hvis omsætningen i 2010/2011 bliver på niveau  med forrige regnskabsår, udgør annonceindtægterne dog fortsat en lille del af den samlede omsætning, som var på cirka 1,3 mia. kr. i 2009/2010.

Ifølge flere mediabureauer falder væksten i 2012, og den peger allerede nedad i fjerde kvartal, men om det afspejler sig hos Aller Media vil Ene Charlotte Krog ikke ind på, men hun erkender, at nogle annoncører holder mere igen end andre.

“Vi ser i øjeblikket en højere grad af segmentering, og det er faktisk ikke entydigt i forhold til brancher, men det betyder, at nogle kunder sælger rigtig fint i øjeblikket, mens andre har det lidt sværere. Det resulterer også i meget differentierede holdninger til investeringer i markedsføring, hvilket er ærgerligt. De der sparer på den front, mindsker jo chancen for at følge med deres konkurrenter,” lyder det fra Ene Charlotte Krog.

Kvindeblade trækker
Det er kvindebladene frem for familiebladene, som normalt tiltrækker flest annoncører, og den fordeling dominerer også de titler, der har klaret sig godt annoncemæssigt, ifølge Ene Charlotte Krog.

Det gælder nemlig Søndag, Femina, IN og Elle men også et enkelt familieugeblad som Ude og Hjemme.

Udviklingen skyldes blandt andet en relancering af Søndag, der nu henvender sig til de såkaldte ‘primetimekvinder’ fra 40 år og op. Også IN er løbende blevet redaktionelt justeret i løbet af året med dets nye chefredaktør Anne Absalonsen, ligesom Camilla Kjems har overtaget Femina efter Camilla Lindemann.

“På Femina, IN og Elle har vi fortsat nogle fantastisk gode samarbejder, og for Feminas vedkommende er det jo kun løfterigt, at det nu er afgjort, at det fremover sker med Camilla Kjems ved roret, som erfaringen viser har et godt greb om målgruppen og samtidig en fin kommerciel forståelse. IN’s relancering er blevet supergodt modtaget, og vi har store forventninger fremadrettet. På Elle kan vi mærke, at selve brand-værdien er ved at etablere sig, også her på det danske marked. Vi har stadig masser af potentiale både på disse brands og på vores andre, og det gælder både på print og digitalt, men jeg synes overordnet at det går godt, selvom der skal kæmpes hårdere for tingene end tidligere,” lyder det fra Ene Charlotte Krog.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også