MediaWatch

Krosby: Familieeje giver fordele

I krisetider er det en fordel at stå i spidsen for en familieejet virksomhed, mener Allers adm. direktør. I visse tilfælde kan ejerskabet dog volde problemer.

Familie- og fondsejerskab kan bremse medieudviklingen, når det gælder mere radikale ændringer såsom opkøb og fusioner, mener flere medieanalytikere.

Det kan der være noget om, medgiver adm. direktør Pål Thore Krosby for familieejede Aller Media, der har familien og familiens repræsentanter i bestyrelsen og ligger nummer to på en ny liste over landets største medievirksomheder målt på bl.a. omsætning.

Men familieejerskabet er kun problematisk i visse tilfælde.

“Det er tilfældet, når en familie ikke kan bestemme sig for, om den skal være mere passiv ejer, eller om den skal køre virksomheden. Det kan også være problematisk, hvis familien styrer selskabet med hjertet og ikke træffer svære beslutninger. Men en familie kan sagtens selv lede virksomheden, men vælger familien en ekstern direktion, som man har i Aller, skal direktionen have lov at lede selskabet," siger Pål Thore Krosby og tilføjer: 

"Det gør jeg her, for selvom Aller-familien bestemmer de overordende linjer, er vi enige om dem. Var vi ikke enige, måtte jeg overbevise dem, eller også måtte jeg finde et andet sted at arbejdet. Men jeg har aldrig konflikter med min bestyrelse og leder selskabet efter afstemt strategi og min overbevisning."

Svær balance mellem nye og gamle medier
Dog kan konflikten mellem det langsigtede perspektiv, der er i gamle virksomheder som Aller, og den hurtige reaktionstid, der kan være påkrævet i medievirksomheder nogle gange komme i konflikt.

“Det er klart, der ligger en udfordring i at man nogle gange må flytte penge fra velfungerende, overskudsgivende medier for at satse på nye tiltag og medier, som måske giver underskud. Det kan være en vanskelig strategi at forstå både for nogle bestyrelser og for medarbejdere, men det tror jeg gælder for mange virksomheder i disse år,” siger Pål Thore Krosby.

Han har leder-erfaringer fra andre selskabstyper og peger på, at familieejede virksomheder har en særlig fordel i økonomisk stormvejr.

“I krisetider viser det sig, at familie- og fondsejede virksomheder klarer sig bedre igennem end andre virksomheder. Det skyldes, at de har en mere langsigtet strategi, men det betyder ikke, at de er mindre dynamiske af den grund, der skal bare mere til, før de justerer kursen end nogle konjunkturudsving,” siger Pål Thore Krosby.

Kortsigtet profit er dårligt udgangspunkt
Han har arbejdet for et privatejet amerikansk selskab, hvor strategien konstant blev revideret.

“Det er symptomatisk for andre ejerskabstyper, at de er ude efter kortsigtede gevinster og lever som om dagen i dag er den sidste. Familieejede selskaber har større kraft til at holde sig til strategien. Havde Aller haft en kortsigtet strategi, havde vi næppe været 140 år gamle. Så det handler ikke om, hvorvidt man er tilpasningsdygtig eller dynamisk, men om hvorvidt man holder fast i det, man tror på. Jeg bliver jo ekstremt provokeret, når nogle mener, at Aller er konservativ eller gammeldags. Men hvis det at være konservativ er, at man udøver rettidig omhu, fint, så er vi konservative. Det er god kræmmerånd at være det,” siger Pål Thore Krosby.

I alle årene er og bliver Aller Medias primære forretning nemlig ugeblade og magasiner.

“Men vi har åbnet og lukket mange titler gennem årene, vi har udviklet organisationen, vi har udviklet it, vi er konstant på udkig efter nye forretningsområder og vi sidder i den mest moderne kontorbygning i København, så vi er meget fremsynet. Jeg synes, at ejerne og repræsentanterne for ejerne i min bestryrelse er tilpasningdygtige, investeringsdygtige og dynamiske, når de kan se pointen med det, men de bruger ikke bare penge med høj risiko for at få en hurtig gevinst,” siger han.

JP/Politikens Hus' adm. direktør Lars Munch, samt adm. direktør for Medieselskabet Nordvestsjælland stiller sig også kritiske over for, at fondseje er en sovepude for medievirksomhederne. I hvert fald deres egne.

- TBH

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs