Kig Ind topper med oplagstab

2011 har hidtil budt på usædvanlige oplagsudsving for Femina og Alt for Damerne, men i september er det Kig Ind, der taber mest oplag i procent.
MediaWatch

Med oplagstab i enkelte måneder på mellem 20 og 30 procent har ugeblade som Alt for Damerne og Femina haft den tvivlsomme ære at toppe listen over oplagstab på en enkelt måned. Men i september indtager Kig Ind den plads med en tilbagegang på 19 pct. i forhold til september 2010 til 39.400 eksemplarer.

Det er en plads Kig Ind ikke er uvant med, fordi oplaget har afhængt endnu mere af marketingtiltag som gratis dvd’er og lignende. Udsvingene virker dog også kraftigere i procent, fordi Kig Inds oplag - såvel som kvindeugebladnes - er mindre end kulørte ugeblade som Se og hør samt familieugebladene.

I august lå Femina og Alt for Damerne stort set side om side men i september er Femina et af de kun tre ugeblade, der har fremgang med 2,3 pct., eller 1.300 eksemplarer, mens AFD går tilbage med næsten 12 pct. svarende til 7.200 eksemplarer.

Ser man på tilbagegangen i faktiske tal, taber Ude og hjemme mest salg med 14.900 eksemplarer. Billed Bladet og Se og hør solgte hver 14.600 og 11.600 færre numrei september i år i forhold til samme måned sidste år.

Den største fremgang i procent har Egmont-ugebladet Hendes Verden, der lever stille men godt i den lave ende af oplagsskalaen med et oplag, der sted med 14,7 pct. til 38.300 eksemplarer . Det svarer til en stigning på 4.900 i faktiske tal.

Samlet set faldt Aller Medias og Egmonts oplag med 72.100 eksemplarer til 1,128.200 i september, svarende til et fald på seks pct. Aller trækker dog tabet op med en tilbagegang på 6,6 pct. (57.800 ex.), mens Egmont blot taber 4,3 pct. (14.300 ex.). Aller har dog også langt det største oplag med en markedsandel på cirka 72 pct.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også