"Prøver man på noget på Bornholm, får man vanskeligheder"

Sejrens sødme breder sig på Bornholms Tidende, efter at Berlingske har opgivet sin stærkt underskudsgivende ugeavis på øen.
MediaWatch

Svigtende indtjening er årsag til, at den Berlingske-medejet ugeavis Lokalavisen Bornholm drejer nøglen om. I 2010 havde selskabet et underskud på næsten 2,7 mio. kr., hvilket var en forøgelse af underskuddet i 2009, som var på lidt under halvanden million kroner.

Da Berlingske gik ind i ugeavisen i sommeren 2010, skete det ellers med den begrundelse, at det ville give stordriftsfordele til den uafhængige ugeavis at blive en del af koncernen, hvis "publicistiske kompetencer" skulle udvikle den indholdsmæssigt, så den blev mere attraktiv for læsere og annoncører, ifølge Gorm Wesing Flyvholm, adm. direktør for Berlingske Lokale Medier.

Lukningen kommer efter tre års aviskrig på Bornholm, da Lokalavisen Bornholm under direktør Flemming Hansen, som også ejer ugeaviser på Østerbro og Amager med Berlingske, gjorde sit indtog på det beskyttede marked domineret af det lokale dagblad Bornholms Stiftstidende med ugeavisen Rytterknægten, som dog udfordres af netavisen Bornholm.nu.

Også Rytterknægten oprustede på sidetal, og gjorde det klart, at man ikke ville opgive uden kamp.

"Det har kostet os nogle penge"
Hos Bornholms Tidende ser adm. direktør Bjarne Pedersen konkurrentens tilbagetog som noget af en sejr, for konkurrencen har ikke ligefrem været en hjælp for avisens regnskaber, der har været blodrøde siden 2008.

"Der er ingen tvivl om, at den kom på det værst tænkelige tidspunkt i oktober 2008, da det hele kæntrede på grund af finanskrisen. Det var et meget ubelejligt tidspunkt, for nye lokalaviser har kun en måde at komme ind på et nyt marked på, og det er ved at sænke priserne. Det måtte vi følge med på, og det har givet os dårligere regnskaber, end vi ellers ville have haft. Så det har kostet os nogle penge, og det har også kostet dem nogle penge, det er jo derfor de lukker," siger Bjarne Pedersen.

Han forventer dog ikke, at avisselskabets budget nu får et kæmpe nøk opad og anser det for en succes at gå i nul i 2011. For mens det er let at sætte annoncepriserne ned, er det straks sværere at hæve dem igen.

"Vi vil følge inflationen, og hvis papirpriserne stiger, vil det også påvirke vores annoncepriser, men ellers hæver vi ikke priserne. Hvis vi gør det, risikerer vi at åbne markedet for andre konkurrenter," siger Bjarne Pedersen.

Lokalpatriotisme har skubbet på
Ud over ren og skær priskrig har en vis mængde lokalpatriotisme ifølge Bjarne Pedersen også spillet ind på udfaldet af ugeavis-krigen.

"Det her er tegn på, at prøver man på noget på Bornholm, får man vanskeligheder. Vi har været her siden 1866, og mange annoncører her på Bornholm har haft svært ved at modtage fakturaer, hvor der står Berlingske på, for vi går op i at værne om arbejdspladserne, og hvorfor sende penge til København? På grund af de gode relationer, vi har opbygget til virksomhederne gennem mange år, har vi nok været svære at tumle med," siger Bjarne Pedersen.

Han peger samtidig på, at hans ugeavis Rytterknægten har haft god hjælp af storebroren Bornholms Tidende.

"Nogle gange har vi haft kampagner med indrykninger i begge aviser, hvor det har kostet mest i avisen og kun lidt i ugeavisen. Det er svært at konkurrere med, når man kun har et distriktsblad," siger Bjarne Pedersen.

Efter nogle år med millionunderskud, kom Bornholms Tidende ud af 2010 med et underskud på små 100.000 kr. Det skyldes hård trimning af virksomheden, og at den har sagt farvel til en række medarbejdere, oplyser Bjarne Pedersen.

Berlingske Medias våbenhvile i aviskrigen på Bornholm, er det seneste led i flere omlægninger og lukninger i koncernen. Men den er næppe tegn på, at Berlingske opgiver ugeavis-kampen mod JP/Politikens Hus, som netop har ekspanderet i Jylland, om det lukrative ugeavismarked med en samlet reklameomsætning på over to mia. kr. i 2010.

I årets løb har Berlingske Media lukket Berlingske Nyhedsmagasin som selvstændig udgivelse og omlagt det til et tillæg i Berlingske. For nylig lukkede Erhvervsbladet og magasinet Autobild Bilen, som fik underskud i 2010 på halvanden mio. kr.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også