Berlingske lukker bil-magasin

Berlingske Media har stoppet udgivelsen af Autobild Bilen, fordi bladsalget svigtede.
MediaWatch

Berlingske Medias magasinforretning øgede i 2010 underskuddet til over 1,5 mio. kr. Forretningsgrenen bestod indtil for nylig primært af magasinet Autobild Bilen samt partner publishing aktivteter.

Underskuddet var en forøgelse på 300.000 kr. af underskuddet fra 2009 på 1,249 mio. kr., fremgår det af årsregnskabet.

I sidste uge blev det besluttet at lukke magasinet, oplyser Nina Rølle, redaktionschef for Berlingske Magasiner.

“Bilen har ikke kunnet leve op til den indtjening, vi havde forventet. Derfor besluttede vi at lukke det,” siger Nina Rølle.

Blev ugemagasin i maj
Så sent som i maj blev udgivelsesfrekvensen ellers skruet op fra hveranden uge til ugentligt, og samtidig blev sitet relanceret.

“Vi troede, frekvensen havde noget at sige, men det holdt ikke stik. Generelt er magasinmarkedet jo presset, så vi har taget konsekvensen af, at vi ikke kunne tjene nok på det,” siger Nina Rølle, som oplyser, at det især var bladsalget, der svigtede.

De tidligere udgivere af Autobild Bilen var blandt andet presset af licensafgiften til magasinet, som er ejet af Axel Springer-koncernen og gav adgang til brugen af brandet samt en del indhold. Men den har ikke været det springende punkt for Berlingske, oplyser Nina Rølle.

“Nej, brandingmæssigt fik vi meget ud af det, men man tager jo hele forretningen i betragtning, når man tager sådan en beslutning, og der spillede licensen også ind, men det var primært fordi, der ikke var tilstrækkeligt salg i det.”

Bilens redaktør Jon Arskog har sagt ja til et andet job i koncernen, mens redaktionens tre projektansattes kontrakter udløber 1. oktober. To af dem kommer formentlig til at levere freelancestof til andre Berlingske-udgivelser.

“Så det har været en lukning, der har været rimelig smertefri, og nu fokuserer vi i stedet på bilstoffet i vores printtitler som både B.T., Berlingske, Midtjyske Medier og JydskeVestkysten,” siger Nina Rølle.

Fokus på Escape
I første omgang kommer fokus til at ligge på rejsemagasinet Escape, som Berlingske sendte på gaden i maj, før Berlingske Magasiner kaster sig over nye projekter.

“Nu skal vi først have økonomi i Escape, men vi undersøger hele tiden markedet for, om der er nogle interessante projekter, men vi går ikke ind i noget, før vi virkelig tror på det, og det gør vi med Escape. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger på magasinet fra annoncører og læsere, og det har oversteget vores forventninger økonomisk og givet et lille plus,” siger Nina Rølle.

Escape kommer næste gang på gaden 29. september. Hvor stort oplaget bliver afhænger af nogle samarbejdsaftaler, men den første udgave var på 30.000 eksemplarer.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også